-
Mercedes- Benz 190 (W201): ,,Lidová hvězda“
V polovině 70tých let rozhodlo vedení Mercedesu o vstupu do lukrativního segmentu vozů střední třídy. Jednalo se o dobře promyšlený marketingový tah, navíc podpořený průzkumem u zákazníků. Po sedmiletém vývoji byl v prosinci 1982 představen zcela nový vůz o délce cca 4,4m a po designové stránce přesně zapadající do linie tvořené prostřední řadou W123 a velkou W126.
Nejmenší řada nastoupila právě včas: Ropnou krizi měli zákazníci ještě v živé paměti, navíc největší rival BMW přicházel s novým modelem řady 3. Základní tvar se dal charakterizovat dvěma slovy: byl líbivý a decentní. Hodnota odporu vzduchu Cx= 0,33 byla průměrná, zato po stránce bezpečnosti patřil MB 190 k těm lepším. Důraz byl kladem na zachování pevné střední části, oba převisy se vyznačovaly velkou deformační zónou. Nešlo ani tak o délku přední a zadní části, jako spíše o jejich programově sníženou tuhost. Že se materiál dostal jen na nejnutnější místa svědčí i velice nízká hmotnost, která u základního dvoulitru činila pouhých 1080kg ! Požadavku tuhosti karoserie v krutu byla obětována nakládací hrana kufru, která podle původních návrhů měla zasahovat až k nárazníku.
Po technické stránce byl Mercedes tradičně konzervativní: Motor vpředu podélně, pohon zadních kol. První byly na trh uvedeny modely 190 a 190E. Oba poháněl motor převzatý z typu 200 (W123). V základní karburační verzi měl zprvu mizerný výkon 66kW, ale dobrý průběh točivého momentu a nízká hmotnost nakonec vytvoří vcelku obstojnou dynamiku. Vstřiková verze přinesla kombinované mechanicko-elektronické vstřikování K-Jetronic (samotný cyklus vstřikování byl řízen mechanicky, elektronika zajišťovala pouze doplňkové funkce jako sytič, vypínání dodávky při brzdění motorem atd.) Výrobce argumentoval, že toto řešení je výhodné z hlediska zajištění základní funkčnosti i po kolapsu elektroniky. Vstřikový motor byl o poznání silnější (90kW) a také o něco úspornější.
Zanedlouho nabídku doplňuje dvojice čtyřválců 2.3: Slabší dvouventil byl v podstatě zvětšenou verzí vstřikového dvoulitru, ale silnější 16v verze měla novou hlavu válců i jiné vstřikování. Tento motor, určený pro sportovně laděný typ 190E 2.3-16, má však nepříznivou momentovou charakteristiku a značně vyšší hlučnost. Výrobce, vědom si tohoto problému, jej záhy nahrazuje pružnějším čtyřválcem 2.5-16. Tento model byl původně určen jako alternativa k BMW M3, ale přes obdobný výkon byl charakter Mercedesu mnohem důstojnější a hodil se spíše k rychlému zdolávání velkých vzdáleností. Stále však tomuto čtyřválci z nějakých záhadných důvodů moc nevoní vysoké otáčky, ke kterým se dostává již jen silou vůle. Celkově byl ovšem proti motoru 2.3-16 pokrokem ve všech směrech. K oslavě vítězství v seriálu DTM se pak připravují i speciální série tohoto modelu pod názvem Evolution , později i Evolution II se zvýšeným výkonem o dalších 30kW a množstvím bizarních aerodynamických doplňků.
Jediný šestiválec do nabídky přišel až v roce 1986 a byl převzat z nové řady W124. Měl objem 2.6 a obvyklé 2 ventily na válec. Tento motor sice nebyl nejvýkonnější, ale zato velmi kultivovaný a poskytoval optimální výkonovou rezervu. Za pohodlí šestiválce se sice platilo vyšší spotřebou, obecně však patřil Mercedes 190 spíše k těm úspornějším na trhu. V roce 1990 byl archaický karburační dvoulitr nahrazen vstřikovým motorem 1.8 . Tato nejslabší benzinová verze se záhy stala velice oblíbená, protože nabízela nejlepší ,, Value for money“, jakkoli je toto označení v případě Mercedesu úsměvné.
Tradiční silnou parketou Mercedesu jsou diesely. Využilo se značně přesluhující a osvědčené řady modulárních čtyř a pětiválců. Slabý, ale nezdolný čtyřválec byl až na změnu v oblasti bloku motoru prakticky převzat z modelu 200D (W123), pětiválec 2.5 zase z nového 250D (W124). Kromě dlouhé životnosti a nenáročnosti se nevyznačovaly ani výkonem, ani spotřebou. Zato jejich utlumení bylo na lepší úrovni než u konkurence, protože ,,vollkapselung“ byl proveden opravdu pečlivě. Vrcholným dieselem se stala přeplňovaná verze pětiválce, kterou bylo možno poznat podle přídavného chlazení mřížkou v pravém předním blatníku. V roce 1989 se u obou atmosférických dieselů zapracovalo na lepším víření směsi, což se pozitivně projevilo zejména na úrovni emisí, mírně stoupl i výkon.
V nabídce převodovek se zrcadlí typická vlastnost výrobce: Nabídnout ,,co nejmíň za co nejvíc“. Všechny dvoulitry byly až do roku 1992 standartně nabízeny se čtyřstupňovým (!!!) manuálem, velkorysá byla nabídka příplatkové 5st. převodovky… Přesnost řazení manuálem nápadně připomínalo zemědělskou techniku, proto se hodně zákazníků přiklonilo k 4st. automatice.
Jízdní vlastnosti byly dobré, vůz byl pocitově mnohem lépe vyvážen než např. věhlasné BMW 3, což se projevilo hlavně v přímém srovnání těchto vozů za snížených adhezních podmínek. Vzhledem k nízké hmotnosti překvapila dobrá směrová stabilita i při vysokých rychlostech, příjemný byl komfort odpružení. Nízká hladina hluku byla samozřejmostí. V otázce jízdního pohodlí tedy své značce ostudu rozhodně nedělal.
Nabídka vnitřního prostoru a zejména úroveň standardní výbavy byla příkře se rozporující s image výrobce luxusních vozů. Vzhledem k slušnému rozvoru náprav 2,66m nebyl na délku vnitřní prostor zrovna ukázkou využití všech jeho možností, vnitřní šířku 135cm pak překonával i maličký Citroen AX… Na obranu Mercedesu je ale třeba říct, že podobné mrhání centimetry bylo vlastní i jeho hlavním konkurentům. Sedadla byla vhodně tvarovaná, a velmi pohodlná zejména na delší vzdálenosti.
Základní výbava byla odrazem chorobné šetřivosti: Obrovské analogové hodiny a příprava pro rádio byla zřejmě výrobcem pokládána za dostatečnou protihodnotu částce 33.000 DM za základní typ 190, (prakticky stejnou částku bylo možno vynaložit za nesrovnatelně lépe vybavené vozy o třídu výše). Většina zákazníků proto využila možnosti libovolného zvyšování ceny pomocí předražené příplatkové výbavy, jejíž součástí byly i věci jinde obvykle standardní. K ní jistě patřilo i pravé vnější zrcátko, tvarově i rozměrově lišící se od levého, čímž výrobce ušetřil asi 2cm skla a plastu na jednom autě… Zlatým hřebem byl pak úsporný jednoramenný stírač se zajímavou kinematikou vybíhající k rohům okna (použitý též u větší W 124, i u pozdějších tříd C a E), ovšem praxe ukázala že jediná nečistota na stírači udělá šmouhu komplet přes celé okno. Snižování nákladů se naštěstí nijak nedotklo kvality materiálů ani zpracování.
Ceny vrcholily speciálním modelem 190E 2.5-16 Evolution II. za který si výrobce řekl o šílenou částku 120.000 DM, což byla například cena za dvanáctiválcový BMW 750i či kabriolet Jaguar XJS V12… Malý Mercedes 190 tedy nabízel malé rozměry, ale zároveň velkou prestiž díky sebevědomě stanoveným cenám.
I přes jistou finanční náročnost se tento model stal nesmírně populární, protože kupujícím nabídl pocit ,,výjimečného zboží“ i v menším a praktičtějším, navíc image výrobce bylo tehdy neobyčejně silné. Výroba skončila v roce 1993. Během svého života byl soustavně detailně vylepšován, prakticky došlo jen k jediné vzhledové změně v oblasti spodní části boků karoserie, která dostala tehdy módní oplastování. Nástupce byl pojmenován jako Třída C a Mercedes začal preferovat celkově lepší služby i méně arogantní přístup k zákazníkům. Také díky tomuto obratu vděčí za to, že se v této třídě usídlil natrvalo a poměrně úspěšně.
Motor Objem kW Nm km/h 1.8 E kat. 1797 80 150 185 2.0 karb. (do 85) 1997 66 165 175 2.0 karb. (od 85) 1997 77 165 185 2.0 E 1997 90 178 195 2.0 E kat. 1997 87 172 190 2.3 E kat. 2299 97 198 197 2.3 E-16v kat. 2299 125 220 220 2.5 E-16v kat. (včetně Evo I.) 2498 143 235 230 2.5 E-16v kat. Evo II. 2498 173 245 250 2.6 E kat. 2599 118 220 212 2.0 D (do 89) 1997 53 123 160 2.0 D (od 89) 1997 55 126 160 2.5 D (do 89) 2497 66 154 174 2.5 D (od 89) 2497 69 158 174 2.5 D Turbo 2497 93 231 195
BMW 7 (E23, 1977-1986): Začátek úspěšné éry Mitsubishi Sigma: Elektronický diamant
70 Responses to Mercedes- Benz 190 (W201): ,,Lidová hvězda“
[1]
14. 2. 2007 v 23:19Twiggy
Čau fandové medvědů ( hlavně 190ky )
Tohle auto je fakt nejhezčí a až vydělám prachy, tak do něj bezpochyby jdu! Předpokádám spíš 4 válec, ale zajímalo by mě, kolik žere 6tiválec pokud to víte.Dál sem se díval na webu na tunning a nabízeli např. spojlery jen na nějaký typ ( asi podvozku ) jo taky sem hledal EVOLUTION, ale bezvýsledně.. nikdo ho nenabízí. Za slušný ceny jsou v německu na http://www.autoscount24.com .. poradíte na co dávat nejvíc bacha při výběru a jak je to z převodem??slyšel sem že jsou na to i firmy, které vyřizují papírování za mě. dík moc zdar
[2]
26. 2. 2007 v 21:44Michal S.
To Twiggy : 6ti válec si vezme pochopitelně víc, než čtyřválec, zejména původní čtyřválec 2.0 (šestiválec je 2.6) Nepůjde o nic dramatického, ale 1-2 litry tam stopro budou. Záleží i na způsobu jízdy, někdo umí využít toč. moment a nehnat motor do otáček – vyšší spotřeby. Pokud se dostaneš k Evolution věř, že provoz toho auta tě vyjde na dost zásadní peníze, pokud jej míníš udržet v plus minus původním stavu. A závěrem k tuningu – neber to nijak osobně, ale tohle auto SPECIÁLNĚ je naprosto, ale naprosto nejlepší bez jakékoli úpravy, přesně takové, jako je na prvních dvou fotkách tohoto článku – tam je dokonalé. Všemi spoilery a dalšími nesmysly dokonale zprzníš to, co skuteční znalci ve Stuttgartu navrhli. Při výběru se velmi hodí vyplněná serviska – obecně tyhle auta najezdily celkem slušné dávky km (a mají za sebou třeba 20 let provozu), přitom to na nich není moc poznat, čili stočení o 200 tis. km nepoznáš. No a pak ta klasika : bouráno/nebouráno, celková péče o auto apod. U zachovalého kusu není 200 tis. naprosto problém, speciálně u dieselu – motor u něj vydrží milion bez generálky. Je to ještě původní, poctivý Mercedes – proto tak oblíbený, i dnes.
[3]
3. 7. 2007 v 20:52Tajgon
kurva to sou kary ale bezvadný fakt jo
[4]
11. 7. 2007 v 19:09ingrid
pánové, prosím, pomozte… potřebuju krycí plechy zadních brzdových kotoučů na mercedes 190E W201 2.0 v benzínu. nikde je nemůžu sehnat. nevíte o něčem? tel: 736 648 232, ICQ 438-280-983
[5]
1. 10. 2007 v 19:05Zbyněk Kaločay
Mercedes 2.5 E-16v kat. Evo II.
Moc ho schánim!!!Nemužu ho sehnat.
[6]
8. 10. 2007 v 21:33lux
koupim MB 190 2.6 dik za nabidky 777053499
[7]
20. 10. 2007 v 17:53Jirka
Ahoj lidi, akorát si tak brouzdám po netu a ejhle pěkná stránka o mém vozu. Musím říct, že jsem s ním naprosto spokojen. Má najeto 250 000 km a pořád pohoda r. v. 1986 a motor 2.0 D. Moje spotřeba je cca 6,5 litru, olej nežere a celkově vůbec žádné nároky na údržbu. Takže jestli ho někdo máte, držte se ho jako klíště. Von Vám to vrátí. Zatím ahoj všem příznivcům MB. Jirka
[8]
10. 1. 2008 v 15:31CYRUS
Nazdar chlapci ja uz mam naky to auto za sebou a je pravda ze mercedes 190 me chytl nejdriv jsem mel 2.0 ve 4 kvaltu coz bylo nadherny auto ale ted jezdim 2.6 a jsem spokojenej mam dve jednu s manualem a jednu v automatu obe jsou v uprave sportline a musim rict ze nejaky BMW 3 na to opravdu nema mel jsem jich taky par a zazitky hrozny porad se neco sralo zatimco u medvidka se nic moc nedeje jen zakladni udrzba je pravdou ze BMW 3 poskytuje vetsi vykon ale nikdo uz nezmini nevyvazenost coz nahrava 190 a vzdy kdyz jedu se svoji 2.6 zavodit s nejakou E36 2.5 tak dostane na prdel takze rikam jediny kone nejsou vsechno a 190ky budou jezdit dal zatimco BMW budeme vidat na kancelarskem stole v podobe plechovky od Coca Coly. 🙂
[9]
1. 2. 2008 v 0:44petriko
pani este nemam ani 18, akorat si robim vodicak, ale jak som toto auticko zbadal odvtedy ho chcem mat za kazdu cenu,
clanok je dobry az na to ze auticku nejak prehnane nesetrili- prave spatne zrkadlo ma sice kratsie, ale zato sirsie, teda materialom tu nesetrili, bola to poistka na zly odhad vodica
[10]
1. 2. 2008 v 0:55petriko
komu: Zbyněk Kaločay
nazdarek mam 18, brat dovaza auta z madarska ja som si „vyhliadol“ jedno evoII- vypada to tak, ze je prave, ale presne nerozumiem co pise, brat vie aj po madarsky, na eura vyjde asi 11 000 ear, ale pise ze ma hodnotu 28 000eur, tak neviem ci je tam aj nejaky iny problem,
kazdopadne keby mam ja peniaze nevaham ani sekundu, ale kedze som len na gymnaziu nebude urcite nic, pise ze je z budapesti, http://www.hasznaltauto.hu/kereso1.auto?hirdeteskod=1052478&command=ugras&screenwidth=1024
moj email- petriko@gmail.com
[11]
3. 3. 2008 v 21:42Zbyněk Kaločay
JJ díky petriko ale nedal by se sehnat levněji nijak do 6500 EURO???
[12]
18. 3. 2008 v 21:58petriko
to urcite nie, aj keby som to privital aj ja, bolo vyrobenych len nejakych 502 kusov- a vacsinou to maju nemecky vojnovi veterani pozatvarane v garazach a klucik mozno aj prehltli. len malo kedy sa najde nieco na predaj a aj to za neuveritelne ceny. dokonca 2.5-16v som videl v cesku za nejakych 300 000 Kc alebo aj viac, jednoducho su to blazni s tymi cenami, ale zase si musim priznat, tiez by som to za par sestakov nepredal
mimo to- mna s tymito mercdesmi nablaznil otiec, asi pred 18 rokmi mal w115, uz vtedy mala cez 30 rokov, nabehabych nejak cez 1 milion km bez vaznej poruchy, avsak potom sa nejak rychlo zrutila
no vynachvalit si to nevie do teraz
[13]
12. 5. 2008 v 20:36Zbyněk Kaločay
petriko podívej se sem tady z německa se dají sehnat za rozumnou cenu 🙂 Stačí najít jenom motor 2.5 16V 🙂
http://www.autoscout24.de/List.aspx?vis=1&make=47&model=1846&version=2.5&fuel=B&pricefrom=1000&cy=D&page=1&maxresults=500&results=20&ustate=N&ustate=U&um=True&sort=price&zipc=D
[14]
4. 6. 2008 v 12:37W201
Zbynek Kalocay: jestli chces EVO II tak si za tech 6500 EURO pridej jeste jednu nulu :o)) je to super kara a hoooodne draha, vyrobeno tusim jen 508 ks…
[15]
4. 6. 2008 v 15:22Šejk
Autor článku buď ve 190ce nikdy neseděl nebo neví o čem píše!
Já mám momentálně 2.0E a měl sem kdysi i 2.5-16 a to, že se mu nechtělo do otáček mě pobavilo asi ze všeho nejvíc!
Mari mě přijde jako odborník teoretik, kterej viděl 190ku jen na fotce 🙂
[16]
4. 6. 2008 v 15:25kubass
Tak to si teda pěknej jantar, tohle auto mám a řekl bych že prava je tam jenom tak z půlky… Jo a to auto neváží 1080kg, ale 1250kg…
[17]
4. 6. 2008 v 19:08jose
Tak musim suhlasit s poslednymi prispevkami , chlap co o tom pise vie o tomo Mercedesi asi len ako vypada , ale aspon sem dal dobre foto , ked uz kopec informacii nepravdivych……
[18]
17. 6. 2008 v 18:06Zbyněk Kaločay
Vždit na tý strance scaut auto 24 maj 190ku E 2.5 16V za nijakých 5500 euro a to je krasný je tam i nijaka za 3200 euro:-) Ale ty evoluce to tam maj tak ty sou drahý!!! ale jinak těch modelu 190 E 2.5 16V vyrobeno asi 5890 kusu přibližně a ty upravený evoluce těch je malo a když maj motor AMG tak jsou vzácnější:-) A vzácný jsou taky 190 E 3.2 AMG první 190ky co měli AMG motory:-) Chci si nijakou tu 190 E 2.5 16V pořídit je to super auto tata měl 190ku ale 2.0 disel nemohl si stěžovat držak:-) A když sem vyděl 2.5 16v jak líta tak tu musim mít:-)
[19]
3. 7. 2008 v 16:27petriko
je tak, ceny klesli- aspon teda aut, ale potraviny a hlavne vsepotrebna ropa ide hore, otec ma strasi, ze zachvilu ako v amerike- auta po ulici budu postavat, lebo prestane tiect benzin, takze sen mat 2.5-16v upada- presne jak za totality, teraz mam ako vozitko honda accord 2.0 1987- pani, ja sa na tom bojim behat jak je rozbita, ale musim povedat, ze keby stretnem japoncikov co to stavali- dam klobuk z hlavy, lebo viem co to auto prezilo. zatial pripada do uvahy 190e 2.0, ale uvidim co rodicia, bo svetom hybu prachy, a ked ich nemas nepohnes nicim
[20]
8. 7. 2008 v 11:49Milan
MB 190 je pan Auto !
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.