-
Fiat Croma I. : První toho jména
Fiatovou nejsilnější parketou byly vždycky malé vozy. Ve střední třídě měl sice své zástupce i dříve (132, Argenta), ale tyhle vozy byly i ve své době poměrně zastaralé jak koncepcí, tak vzhledem. Ale jednou se muselo začít blýskat na lepší časy… Ten okamžik nastal na jaře 1985- kdy vyjel nový model Croma.
Po konstrukční stránce prakticky přišel Fiat k hotovému: Za základ posloužila jen o málo starší Lancia Thema. To se týkalo zejména podvozku, motorů, převodovek, i některých dílů interiéru. Fiat se však rozhodl pro svérázné řešení koncepce karoserie : opustil myšlenku klasického sedanu a přistoupil na řešení výklopné krátké stupňovité zádi. Podobným způsobem to nabídl již Ford u Sierry a Scorpia, Saab s 9000 a Renault s pětadvacítkou. Tahle koncepce tak trochu zabila dvě mouchy jednou ranou, když při vzhledu sedanu nabídla variabilitu kombíku. Celkový design byl tehdy velice moderní, a ani při ukončení výroby o deset let později nepůsobil nijak zastarale.
Protože Croma byla v hiearchii koncernu Fiat o stupínek níže než Thema, role základního motoru se ujal karburační čtyřválec 1.6 odvozený od podobného motoru používaného v menší Regatě. Novou hlavou válců a upraveným spalovacím prostorem se dosáhlo nižší spotřeby a lepšího průběhu momentu v nižších otáčkách. Faktem zůstává že tento motor se s Cromou spíše trápil, což se u vozu této velikosti (4,5m) dalo čekat…
Naprostou novinkou byl vynikající 2.0 CHT: Také karburační, ale díky dvoustupňovému sacímu traktu se dvěma kanály rozdílného průměru byl neuvěřitelně úsporný: normovaná spotřeba podle tehdejší metodiky EHK 90/120/město byla 5,5/7,2/8,5 ! A praxe to potrvzovala… Jeho vstřiková verze 2.0 i.e. o tuhle vymoženost přišla, stejně jako o vyvažovací hřídele- které používala Thema u tohoto samého motoru. Snaha o snížení nákladů se promítla i do špičkové verze 2.0 i.e. Turbo, která byla také převzatá z Themy, opět bez hřídelů, bez overboostu, a pro jistotu i se sníženým výkonem na 114 kW… Naštěstí mu však zůstala perfektní zapalovací soustava Magneti Marelli Microplex a především velká ochota k vytáčení, takže sprint na stovku zvládl za 7,8s.
Jediným motorem, který byl od Lancie převzat beze změn, se stal turbodiesel 2.5 . Nabídku doplňoval i atmosferický diesel o podobném objemu- ovšem jednalo se o zakamuflovaný prehistorický, 210kg vážící agregát z Fiatu Argenta ,,vylepšený“ o 2 kW výkonu… Opravdová revoluce a zároveň světová premiéra ovšem nastala v roce 1988: Fiat uvedl první seriový diesel s přímým vstřikováním paliva 1.9 TDid. Je až s podivem že taková převratná novinka zůstala stranou zájmu novinářů, zvláště když někteří z nich o pár let později vypustili do světa fámu o prvenství Audi…
Počátkem 90tých let prochází Croma modernizací: modernější maska s nižšími světly a kapota už netvoří část blatníků. Motor TD se dočká zvětšení výkonu, základní čtyřválec 1.6 mizí, a v roce 1993 konečně přichází první čtyřventil 2.0 i.e. 16v. O pár měsíců později je pak 2.0 i.e. Turbo nahrazen novým šestiválcem 2.5 V6 od Alfy Romeo. Ten měl proti Turbu sice lepší zvuk, ale i slabší dynamiku (téměř o sekundu z 0-100) a vyšší spotřebu. Převodovky byly 5st. manuální, kromě čtyř vyjímek i alternativní 3st. později 4st.automat.
Podvozek zhruba odpovídal Themě s tím rozdílem, že byl o něco málo tužší, a tím pádem i hůř tlumil nerovnosti. Přesto se jednalo o dobrý průměr. Pochvalu zaslouží použití kotoučových brzd na zadních kolech, dokonce i u nejlevnějšího modelu. Vůbec výbava Cromy si zaslouží pochvalu. Výrobce buď v rámci standartu, nebo příplatkové škály nabídl vše co se od vozu této kategorie očekávalo, v některých bodech pak i něco navíc. Pro Fiat byla charakteristická i vysoká automatizace výroby, např. karoserii svařovalo téměř 70 robotů- což bylo tehdy neuvěřitelné číslo. Ochraně proti korozi věnoval výrobce velkou pozornost, protože v tomto směru byl v minulosti image Fiatu hodně pošramocen.
Jízda Cromou byla poměrně příjemná: sedadla měla poctivé rozměry, přístrojová deska byla dobře vybavena a přehledná, dvoulitry srdnatě táhly, topení a klimatizace fungovaly skvěle. Na druhou stranu lepší mohlo být odhlučnění i nastavení tlumičů. Prostoru bylo dost ve všech směrech, zavazadelník měl velký objem 0,5m3. Materiály byly nejlepší, jaké kdy Fiat použil, buhužel ale nazajistil kontrolu finální montáže na takové úrovni, jakou měla například dražší Thema…
Croma byla prvním prodejně výraznějším počinem Fiatu v této kategorii, navíc světu přinesla první přímovstřikový diesel v osobním autě. Byla poměrně levná a dobře vybavená, její špičkové typy dokonce otevíraly značce cestu do sfér vyšší třídy. Cromou jezdil po římě i jeden starý pán: Enzo Ferrari bylo jeho jméno…
Motor Objem kW Nm km/h 1.6 karb. 1585 61 127 170 2.0 CHT 1995 66 169 180 2.0 CHT super 1995 72 170 183 2.0 i.e. 1995 88 167 192 2.0 i.e. kat. 1995 85 157 190 2.0 i.e. 16v kat. 1995 101 180 200 2.0 i.e. Turbo 1995 114 235 215 2.0 i.e. Turbo kat. 1995 110 247 210 2.5 V6 kat. 2492 117 213 211 1.9 TDid 1929 68 200 180 2.5 D 2499 55 162 165 2.5 Td 2445 74 217 185 2.5 Tds 2500 85 245 195
Opel Omega A : Auto za dvě miliardy Renault 25: Na vlně komfortu
119 Responses to Fiat Croma I. : První toho jména
[1]
13. 12. 2007 v 10:40Mišule
ahojky, moc pěkný blog 🙂 mám prosbičku, sháním něco jako servisní manuál na Fiata Cromu z roku 1988, hlavně schema motoru…nějakej pitomec mi to vybral a já se snažím dát dohromady, co mi tam vlastně všechno chybí 🙁 děkuju moc
[2]
13. 12. 2007 v 10:41Mišule
je to fiat Croma ie, 2litr benzín
Děkuju moc
[3]
26. 12. 2007 v 15:19john simple
koukni na http://www.mujweb.cz/www/croma/
[4]
1. 1. 2008 v 14:42pavel
nazdarek,mam v poradi uz treti cromu a mel driv hodne aut,ale zadne ji nesaha ani k po ventilky:)Ted mam 2.5TD najeto ma temer460000Km taham za ni auta na voziku a opravdu ty studie nelzou tento motor je neznicitelny,klidne prezije 3 kariserie
[5]
8. 1. 2008 v 7:22john simple
http://home.no.net/stianbra/croma_pdf/
[6]
24. 2. 2008 v 13:43KarlStoun
Zdarec Cromáci. Nechcete někdo Cromu 2.0 ie 16V 101 kw, r.v.1994, najeto 172000 km, udržovaný a zachovalý kousek v plné výbavě? Bližší info. dám e-mail.Čau.
[7]
26. 2. 2008 v 18:39dave
zdar cromáci,mam cromu na nd,tak kyby ste neco potřebovali,napište..
[8]
28. 2. 2008 v 20:06jackie
zdravim cromaci neviete aky benzin by mal ist do 2.0 turbo ie??? 98 tam moze ist? a co takto 100 oktanovy??? diky za odpovede
[9]
17. 3. 2008 v 15:16DEXTER
cauky cromaci shanim turbo na 2.5 td nemate nekdo ? pokud mozno dobrej stav
[10]
2. 4. 2008 v 23:46franta
mam celý motor 8144.91 (75kw) 225000 najeto
[11]
8. 4. 2008 v 19:50Sedlik
Nazdar kluci už sem asi moc nechodíte,ale chtěl bych vás pochválit za vaše stránky jsou fakt dobrý .mimochodem jsem taky vlastníkem cromy rv 91 1.9 TdiD tak jsem si skvěle početl a je tu spousta dobrejch úvach …
[12]
12. 4. 2008 v 14:09bjukemen
Sedlik: ahoj počuj ako vlastne tahá tento motor ktorý máš v crome lebo sa mi to zdá slabé na tak velké auto,tiež uvažujem o kúpe tak sa neviem rozhodnúť medzi 2.5 TDS a 1.9 TDid
[13]
16. 4. 2008 v 21:50Sedlik
Bjukenen no asi takhle octávky Tdička ty slabší to strčí do kapse
Podle mě to jede dobře a má to variabilní natáčení lopatek na turbu tak to taky hodně udělá,ale nevím tou 2,5tkou jsem nejel
[14]
3. 5. 2008 v 22:40ondra
2.5TD JE nejlepsi pojistka stejna.Nejlip 85kw ja mam uz jenom 3 jednu sem prodal 74kw. Mam 2krat 85kw a 1krat 2.0 i.e proste su to stroje.I kdyz muj kamarad mechanik rika:Ktery blb dal do osobaku dodavkovy motor.Ja sem max spokojen.
[15]
18. 5. 2008 v 14:47vladi
Tá 1.9 dynamikou úplne stačí. 2.5 TD ťa síce obehne, ale ak ťa zaujíma spotreba, tak tá je o 2l nižšia vďaka priamemu vstreku (máme 1.9 Td i.d. a berie to cca 5l, u dnešných obéznych áut veľmi ťažko dosiahnuteľný priemer). A fakt je, že pri obiehaní ani do kopca nemá tých 90k a 200 Nm žiadny problém;), necháva za sebou aj kadejaký benzín.
[16]
8. 6. 2008 v 9:11Sedlik
jj prostě skvělý automobil ,který předšil svou dobu Si pořád říkám že itali dělali tohle a češi se vytáhli s fanoušem tak je to celkem směšný…
[17]
11. 6. 2008 v 17:12vladi
Sedlik: Predbehol dobu, len škoda, že to tak málo ľudí ocenilo..Taliani sa nevedia tak predať ako Nemci..Tí tak spropagovali TDI, že väčšina ľudí si doteraz myslí, že priamy vstrek nafty malo prvé audi (resp. vw).
[18]
11. 8. 2008 v 21:36bjukemen
…ahoj súrne zhanam tie rúrky čo su vo vstrekovačoch v crome 1.9tdid…kúpil som motor a nemožem zapojiť prepadové hadičky…prosím ozvyte sa niekto..
…ICQ: 393156243
[19]
22. 8. 2008 v 20:34bjukemen
…tak už som zohnal tie prepady …
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.