-
Audi V8: Útok začíná (1988- 1994)
Automobilka Audi sice již od počátku 80tých let konkurovala německé prestižní dvojce kvalitou, potažmo i cenou, ale stále jí chyběl zástupce ve třídě luxusních vozů. Konkurence přitvrzovala: BMW v řadě 7 uvedlo dokonce 12tiválec, Mercedes horečnatě připravoval novou třídu S (W140). Pokud se Audi vůbec do této kategorie chtělo začlenit, mělo už nejvyšší čas…
Problémem byla zejména skutečnost, že nedisponovalo potřebným prostorem k vývoji samostatného modelu nejvyšší třídy, a muselo tudíž improvizovat ve stylu „co dům dal“. Velikostně vyhovovala karoserie z dosluhující řady 200 – které byl prodloužen přední převis z důvodu prostorových nároků většího motoru. Další změny byly již minimální: povytažené lemy blatníků, nová kapota s výraznější maskou chladiče a také oba nárazníky. Je zajímavé, že výrobce neumístnil na zádi žádné doplňující označení…
Čím však chtělo Audi zaujmout především- to byla technika. Nový vůz měl mít standartně pohon všech kol, automatickou převodovku a zejména nově vzniklý osmiválec. U něj se improvizovalo podobně jako u karoserie: Motor vznikl v podstatě spřažením dvou čtyřválců z Golfu GTI 16V (1781ccm) do jednoho bloku. Z tohoto „nearistokratického“ základu však vznikl motor vynikajících vlastností: velmi kompaktní (51x67x62cm) a vysokého výkonu (měrný výkon 52kW.l). Motor byl vybaven zajímavou technologií zpětnách klapek v mazacím okruhu, čímž po vypnutí motoru nemohl stékat olej z hlavy válců do klikové skříně, což se příznivě projevilo na sníženém tření během studených startů. Poprvé byla provedena kombinace pohonu Quattro a 4st.automatické převodovky. Ta disponovala přemostěním HD měniče při III. a IV. stupni a volbou tří režimů řazení. U předních brzd byly použity kotouče s tzv. vnitřními třmeny a odpružení mohlo být příplatkově doplněno o samočinnou regulaci světlé výšky resp. polohy karoserie. Pohon všech kol byl zajištěn poměrem 50 na 50, v případě potřeby jej lamelová spojka přenesla celý na jednu nápravu.
Postavení na vrcholu výrobního programu měla zabezpečit i výbava: Přístrojová deska byla vyložena dřevem z kořene ořechu, sedadla používala jen kůži značek Kodiak či Conolly (RR, Bentley) a koberce z ovčí vlny. Samozřejmostí byla i automatická klimatizace a kvalitní audioaparatura. Audi ještě tehdy s Airbagy moc neexperimentovalo, raději se spoléhalo na vlastní jednoduchý systém Procon-ten (ocelové lanko tažené posunujícím se motorem přitáhlo pásy a odtáhlo volant z dosahu řidičovy hlavy), přesto již za pár let jej tlak trhu donutil k nasazení airbagu.
Po vzoru svých soků později nabídlo výrazněji prodlouženou verzi V8 Lang, většího rozšíření se ovšem dostalo dalšímu motoru v nabídce: osmiválci 4.2 vyvinutému již „od píky“. V téže době se pak oba motory dalo kombinovat i s manuální 6ti stupňovou převodovkou. Oba motory se vyznačovaly velmi příznivým průběhem kroutícího momentu (narozdíl třeba od tehdejších řadových čestiválců v BMW 730/735), ovšem jejich spotřeba byla poněkud vyšší. Pro majitele to těžko mohlo hrát zásadní roli, protože už pořízení Audi V8 odsálo z jejich konta od 90 do 167 tisíc DM…
Přes své nesporné kvality nepřijali zákazníci V8 jako plnohodnotnou alternativu k BMW 7 či M-B S. Rozhodně ovšem připravilo půdu pro luxusní sedan A8 s hliníkovou karoserií, a s ním i razantní nástup Audi do nejvyšší třídy…
Motor Objem kW Nm km/h 3.6 V8 32v 3562 184 340 244 (235 aut.) 4.2 V8 32v 4172 206 400 249 (242 aut.)
Lancia Thema: Luxusní dvojče Cromy Citroen XM: Pod taktovkou Bertoneho
14 Responses to Audi V8: Útok začíná (1988- 1994)
[1]
19. 10. 2006 v 10:35Vlado
Minule som toto auto videl na parkovisku(prvykrat v zivote) a nevedel som,co je to za audi!Myslel som,ze je to nejaka upravena 200(no, nebol som daleko od pravdy) alebo take nieco.Takze vdaka za clanok,lebo toto auto je fakt ojedinely zjav na cestach a urcite stoji za pozornost…Asi by sa na to dobre zhanali suciastky:))
[2]
22. 10. 2006 v 14:48hekinen
no tak ja tohle auto vlastním a je to bobma v jízdních vlastnostech a vnitřek je na svou dobu hodne povedený si myslím.. ale už 3 mesíce sháním jenom blbej blinkr originál a nikde se neda sehnat.. co jsme se ptel v brne kde je přimí autotechna na takovýhle autíčka tam ten chlápek říkal že techhle aute je v ČR registrovanejch jenom 3 no tak co nato říct no 🙁
a hlavne je tam šíílená spotřeba!
[3]
5. 11. 2006 v 16:36Lukas22
to hekinnen: No možná jsou v ČR registrovaný jen 3 kusy Audi V8, ale pokud se podíváš na Audi V8.cz klub, zjistíš, že jich v naší republice jezdí mnohem víc 🙂
[4]
30. 12. 2006 v 19:24Marty
Ahoj kluci, letos jsem koupil tyhle krasavice 3 a jsem z nich fakt nadšenej. Jenom k nim nemůžu sehnat manuál. Taky potřebuju vanu s přírubou na 4,2 a olejové čerpadlo. Budu rád, když se mi někdo ozvete. Dík Marty
[5]
5. 3. 2007 v 13:03Symdromaudi
Pěkný článek . Založil jsem v čechách klub těchto vyjímečných vozů .
Koukni na http://WWW.audiv8.cz .
[6]
5. 3. 2007 v 18:43vladi
Symdromaudi: Pozeral som si tú stránku, vyzerá veľmi dobre. A tie fotky-na internete ťažko zoženieš fotky starších vozov s takým vysokým rozlíšením, ako máš ty. Keď sme pri tých starších audi-podľa mňa najkrajším modelom bola 100(C4) a z nej vychádzajúca A6. Z toho auta vyžaruje dynamika i elegancia zároveň.
[7]
16. 3. 2007 v 20:25Lubomir,23
Zdravim vsetkych maitelov tohto auta.na tie komentare odpoviem ln tolko.naozaj toho auto je bomba.ja sam vlastnim jednu .je to 4,2.ale co to robi na ceste,to je uzasne.ma to vsetko,co moze mat na svoj vek.Ved to auto vznikalo v 87roku,takze co dodat.A predsa.Vkliesnit sa medzi radu 7 a Ska,to je co povedat,ked vobec nemali predchodcu.Ak ma prosim Vas niekto odkazy na podobne clanky ako je na audiV8.cz prosim dajte vediet na tuto stranku.prajem vela vela statnych kilometrov.
[8]
20. 10. 2007 v 21:38hagen
tak tohohle fešáka mám v garáži !!!!!! V8 Lang!!!
[9]
22. 10. 2007 v 11:51georgeS6
bomba bomba a nic než bomba !!! pro fandy Audi je to modla !! každý se v ní chce alespon svezt, kdyz ne ji vlastnit a ja jsem si koupil S6/C4 4.2 a mám i V8 4.2. 2 x Airbag, elektrická zadní roletka – funguje, paměti na sedáky -fungujou, má 330 000 najeto a je skvělá !!! quattru zdar ! apropo letim pryč z ČR , takže V8 je na prodej !!!! – 736 651 523
[10]
27. 3. 2008 v 17:44fereros2
Měl jsem možnost se v tomhle autě projet a je to fakt úlpně best kára v který jsem kdy jel, uvažuju i o koupi ale zajímala by mě spotřeba alespoň přibližná….
[11]
31. 3. 2008 v 21:35Phill88
nazdar fereros2 mel jsem V8 3,6 a ted mam 4,2 a spotreba ve meste je cca 15l kdyz jezdis jako clovek na dalnici cca 13l.
[12]
1. 4. 2008 v 17:14fereros2
díky moc. Tak to je v pohodě čekal jsem že bude vyšší a ještě jednou díky moc za odpověď .
[13]
24. 5. 2008 v 22:14marty321
hele lidi takže všichni co se zajímají o auta klikejte na web
[14]
14. 6. 2008 v 21:37sobííík
Nazdar Lidičky. jel jsem v audi 4.2 v8 moc jse mi to líbilo a uvažuju o koupi tohoto vozu a prosil bych vás jestly by jste mi neposlali pár fotek vašich audi v8 mockrát děkuju a sťastnou jízdu s audi v8
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.