-
Nižší střední třída: Audi A3
Tak jo… začínáme, a bereme to podle abecedy…
AUDI A3 Ambiente 1,9 TDI
Představte si jedenáct hráčů v kasinu. Jeden hází na stůl žetony a poulí při tom oči jako ryba, druhý v pruhovaném tričku a v teniskách stydlivě stojí opodál, třetí se šklebí v bolestné grimase ztracených nadějí na výhru a další se liší od ostatních tím, že hraje hlavou dolů s nohami zapřenými do ramen lustru… Asi Donald. Zbytek je tak nějak víceméně podobný.. „Lidé jsou ale divná zvířátka“ řekla mi jednou v metru jedna dáma…
Ale jeden z nich je klasik. Kvalitní tvídové sako, kalhoty z jemného manšestru a boty z jemné kůže. Nedbale se opírá o stůl a přemýšlí, jestli sem vlastně patří a jestli nakonec přeci jen neměl jet na ten golf. Ale hra je hra a v sázce je mnoho, a tak přihazuje i svůj žeton. Levá ruka opíše oblouk a zpod vyhrnutého rukávu zasvítí staré Omegy.. „černá trojka“ pronese tichým a kultivovaným hlasem.. Rukáv byl ale vyhrnutý příliš dlouho, takže pozornému divákovi neušlo, že Omegy neukazují přesně a hyzdí je rozbité sklíčko…
Ten klasik je samozřejmě první z tohoto testu, Audi A3. Už první pohled do očí odhalí, že tady se s ničím neexperimentuje a designér sází na jistotu „Single frame“ efektu a lehce podmračených očí bez zbytečných plastových „mračítek“ a spoilerů jako u A4. A3 je ze všech Audi ta nejméně nápadná, je uhlazená, elegantní a z mého pohledu dokonale kompaktní. Vně ani uvnitř v podstatě nelze nelézt téměř nic, co by nějakým způsobem rušilo harmonický celek, přičemž platí, že zatímco pozoruji předek, už dopředu intuitivně vím, jaký bude boční profil i záď… Všechno to do sebe zapadá jako puzzle.
Testovaný vůz byl vybaven koly s rozměrem 225/45/ZR17, takže letmý pohled před semaforem na jeho rozměry by dával tušit, že tentokrát bude o vítězi závodu Zelená-Červená předem rozhodnuto. To by ovšem byla chyba, nebo spíš důsledek perfektního „klamání tělem“ a o tom tahle konkrétní A3 byla.
Ale abych dokončil virtuální prohlídku, je třeba zastavit se také vzadu u zavazadlového prostoru. Víko se zvedá vysoko s tichým syčením plynových vzpěr a odkrývá opravdu prostorný a celkem hluboký lodní kufr s objemem 370 l, byť s poněkud vyšší nakládací hranou jako daň za tuhou karoserii. Tahle konkrétní A3 tiše trpěla plechovou mřížkou za zadními sedadly, svědčící o mdlém duchu eventuálního majitele i českého importéra. Víko dopadlo dolů trochu zlehka, takže jsem pokus opakoval s větší razancí i s podstatně větším úspěchem.
Audinteriér
Ne ne, to není nová rasa německého teriéra.. Audi má velmi propracované interiéry, které všechny spojuje bytelná kvalita a jakási „pocitová“ solidnost. Ta vyplývá z již poněkud přefrázované kvality zpracování a slícování, kde nic nevrže a během jízdy neodpadne, vynikajících volantů a ergonomie.. Ale i Audi má své mouchy a těmi jsou (byť v malé míře) prohřešky při volbě některých materiálů..
Usedám za volant a jen tak z radosti ho uchopím oběma rukama. Mám pocit, že mi je matka příroda před mnoha léty vytvarovala podle vzoru s perforovanou kůží, na kterém právě spočívají. Tedy dopředu říkám, že v pod-rubrice „Volant“ je A3 suverénním vítězem.
Oči a ruce se dívají dále a s překvapením zjišťují, že je jim tu mnohem příjemněji, než ve větší A4, která působí lacinějším a méně propracovaným dojmem. Nákladní A3 ve které sedím stojí „pouhých“ cca 670.000 Kč vč. DPH a proto je pro mne záhadou, jak je možné, že i přední látková sedadla jsou o poznání lepší než ta (základní), která jsem vyzkoušel v A4. Jsou dostatečně rozměrná a tuhá, hlavová opěrka tak akorát a posaz za volantem je (pominu-li typickou „utopenost“) bezproblémový. stejně jako výhled ven.
Ruka na řadící páce zkouší kulisu… zbytečně, řazení u koncernových aut nepatří mezi problematické stránky. Zapínám rádio (které na rozdíl od některých konkurentů lze aktivovat i bez klíčku v zapalování) a jsem velmi příjemně překvapen kvalitou a barvou zvuku. Zejména basové složky jsou krásně vykreslené a i při hlasitějším projevu nemají reproduktory tendenci drnčet nebo nějak zkreslovat. Zkrátka dobrá AUDIosoustva je pro pohodu za volantem veliké + 😉 Klimatizovaná schránka před spolujezdcem svým objemem určitě neohromí.. Litrová petláhev se vejde, ale praktické to opravdu moc není a konkurence umí nabídnout víc… Ovšem, jaksi… ehm 🙂
Dost zkoumání místa řidiče, jde se dozadu, takže beru za madlo a.. Ejhle! To je hrůzostrašný materiál.. Nevzhledný šedý kus plastu bez nápadu, skoro se ho nechci dotýkat bez rukavic.. a to přeháním jen málo, protože tohle je pro útulný a kvalitní interiér tvrdá rána pod pás. A myslím to vážně, je to hrůza.
Přes velmi rozměrné zadní dveře s dobrým přístupem usedám za sebe a zjišťuji, že pro ramena a hlavu je opravdu dostatek místa, ale pro kolena je to vážně jen tak tak a navíc, zadní strana předních sedadel A3 je obalená do jakéhosi tvrdého plastu s vybráním pro kolena. Nic podobného jsem dosud neviděl a doufám, že také už neuvidím, nekouká se na to vůbec dobře, tlačí to a rychle mě to vyhání zpět na místo řidiče.
Na silnici s rezervou
Dveře tlumeně dosednou, dostatečně důstojně na nižší střední, ale odstup od A4 je tu znát. Otáčím klíčkem a studený motor okamžitě naskočí. Necítím vibrace (dobrá práce), ale klapání přeslechnout opravdu nejde. Žádná tragédie, to určitě ne, ale..
Odezírám celkem 13 800 ujetých kilometrů, čili celkem nový vůz, už ale zajetý, takže o motor nemám obavu.
Řadím za „jedna“, lehce to tam padne a trochu přespříliš pouštím trochu tvrdší spojku. A3 nečekaně svižně vyrazí vpřed díky nízko položenému maximu točivého momentu a já si užívám krásně tvarovaného volantu a citlivého řízení při ručkování kolem kamenné zídky směrem ven na silnici.
Najíždím na klasickou okresku a chvíli zahřívám motor, než mu šlápnu na krk, takže hledám v menu údaje o spotřebě… leč marně, Audi opět „nezklamalo“ a palubní počítač pro jistotu bez příplatku vůbec nenabízí. Ach jo. Během marného hledání jsem ale našel cosi úplně jiného a to digitální údaj o aktuální rychlosti na info displeji mezi rychloměrem a otáčkoměrem. Příjemná a v případě rychlostních limitů v obci i užitečná věc (vím z praxe 😉 )
Pohled do bezvadně čitelné a přehledné kapličky mi oznamuje, že se voda v chladiči začíná ohřívat. Tak jo, ze čtyřky na trojku a šlápnu na to…
A3 za neuvěřitelného (!) dunění začala zvolna, ale vytrvale zrychlovat. S přibývajícími otáčkami se ale hluk od dunícího motoru (stále bez vibrací) stával doslova nepříjemným a v oblasti okolo maxima výkonu už jsem to nevydržel a musel přeřadit. Zase jsem zvolnil a zamračeně se dívám na otáčkoměr, hledaje ještě snesitelné pole. Do třech tisíc, pak už je to jen pro a) otrlé, b) zvyklé, c) traktoristy. Ne ne, tenhle motor si mou přízeň určitě nezískal a považuji ho za nejslabší místo modelu A3. Tu totiž nehendikepuje ani tak vysoká cena (protože ta je daní za vstupenku do vyšší ligy), jako spíš lowendová nálepka na motoru.
Netrvá dlouho a člověk za volantem A3 jaksi zdomácní a zjistí, že přátelsky a nezáludně naladěný podvozek toho (zejména s takovými koly!) snese opravdu hodně. S trochou nadsázky lze říci, že mi Átrojka smutně špitala „já bych mohla víc, mnohem víc, víš? Ale těch 77 kW mi nestačí, tak toho nechej, jo? Ono to víc už stejně nepojede“…. Ona ta A3 vůbec nejela špatně, ale výkonová rezerva pro předjetí byla víceméně na úrovni trochu lepší Fabie, což za příspěvek k aktivní bezpečnosti považovat zrovna nelze a zejména ve srovnání s kvalitami podvozku vyšla nahota téhle „sociální“ motorizace nepěkně najevo.
V ostatních disciplínách nazvaných „řízení“; „řazení“; „odhlučnění podvozku“; „výhled“ (s výjimkou směrem vzad, tam tedy žádná sláva) a pohodlí nemám téměř žádné důvody k výtkám. Osobně bych ale raději volil pneumatiky s vyšším profilovým číslem, protože rozbitá silnice byla místy přeci jen trochu cítit.
Dojíždím zpátky do cíle uvolněným tempem, které této Átrojce sluší asi nejlépe a užívám si řízení i řazení do posledních metrů. S pohledem do velkých zpětných zrcátek rovnám Audi zpět na své místo o vypínám motor. To ticho!
+/-
Audi A3 vyčnívala nad ostatní tím tvídovým sakem mezi mikinami a tričky s krátkými rukávy. Její potenciál je ale mnohem výš, než u zkoušené verze, která spíše zapadá svou cenovou kategorií mezi ostatní. Z toho pohledu bych volbu také chápal, volil bych ale jiný motor. Přesněji jakýkoliv jiný motor. V dané cenové relaci (ano, těch, co se řídí také cenou je většina, byť u Audi to neplatí tak zhusta) bych zvolil asi TS.
Velikým plusem A3 je reálný pocit bytelné kvality provedení (pozor, nezaměňovat s pojmem spolehlivost!), kvalitní, čitelný a neutrální podvozek, kvalitní audiosoustava, výtečné řízení a řazení, solidní sedadla a praktické pětidvéřové provedení s velkým zavazadlovým prostorem.
Mezi nevýhody počítám přeci jen vyšší cenu (ale viz výše), vysoký podíl přeražených VIN čísel, prázdné místo před domem jako vzpruha místo ranní kávy, některé lacině působící materiály (madla dveří a zadní výplně předních sedadel) a málo místa pro zadní cestující v oblasti kolen.
Specifickou nevýhodou všech Audi je servis. Neplatí to paušálně všude, ale vím své.. zejména o kvalitě lidí a servisních sazbách. Ty jsou jaksi.. ambiciózní 😉
Jinak ale Audi A3 zanechala v testovacím jezdci velmi, velmi dobrý dojem!
Nižší střední třída: Citroën C4 Nižší střední třída – Prolog
6 330 Responses to Nižší střední třída: Audi A3
[1]
17. 10. 2008 v 10:56Perun
[50] Kuko: Souhlasím. A3 míří výš, než ke klapavým sedmasedmdesáti kilowattům.
[2]
17. 10. 2008 v 10:57Navtech
[44] No divil by ses, koupilo si to jedno děvče a evidentně zrovna neměla chlapce. Červená barva, černý vnitřek, že srdce každého děvčete zaplesalo, když jsem brázdil silnice. Naštěstí to mělo i černý okna, protože jsem se v tom celkem styděl. 😉
[3]
17. 10. 2008 v 11:07T613
(46) Perune já se za to nestydím. S dost lidma jsem se teď radil. Malá ukázka rad:
Pierro: Passat! Jedině Passat!
Ronault: Laguna I! Jedině Laguna I!
Navtech: hlavně ať to má klímu! 😀
[4]
17. 10. 2008 v 11:26Dinar
[52] tak jedině, že neměla toho chlapce, s patřičně upravenou sedačkou se dá s-line používat jako vibrátor.
[5]
17. 10. 2008 v 11:49Perun
[53] T613: Kamarád viděl ve Švýcarsku u Citroën dealera vykoupený Volvo 850R. Tmavě zelená, uvnitř světlý interiér – kůže, tehdejší naprosto kompletní výbava a defacto úplně 100% stav. Krásný auto, kombík na velkých kolech s 250 koňmi. Štestí zná své jméno… a Pierro tady s Passatem, no tohle… 😀
[6]
17. 10. 2008 v 12:08Pierro
Perun: no tatra chtěl relatině ne drahé auto střední třídy – tak jsem mu doporučil Passata. Ne že bych byl z apoštola paf, ale v porovnání s Peugeotem 406 se mi to zdálo jako spolehlivější auťák. Jinak to volvo by se mi taky docela líbilo… 🙂
[7]
17. 10. 2008 v 12:17Navtech
[56] Hlavně tu klímu! 🙂
[8]
17. 10. 2008 v 12:17T613
(56) kdybych měl poslouchat všechny rady co si koupit dle spolehlivosti, včetně recenzí, tak by mi taky mohla explodovat hlava! 😀 Proto jsem se taky smál u spravedlivého rozhořčení nad dlouhodobým testem Passatu.
Když jsem pak vlezl do třetího bazaru, a tam viděl toho černého Focuse sedan s těmi drobnými erby na C sloupku, tak to byla láska 😀
[9]
17. 10. 2008 v 12:22Pierro
Tatra: však já myslím žes pořídil velmi dobře… 🙂 Foky bylo a je velice dobré auto. I když musím přiznat, že s první generací Fokyho sedana jsem se doposud ještě nesvez. Ale hatch i kombík jezdily velice příjemně.
[10]
17. 10. 2008 v 12:24T613
(59) tak přijeď 😀
[11]
17. 10. 2008 v 12:34Navtech
Hele srazíček, nebo výměna manželek?! 🙂
[12]
17. 10. 2008 v 12:45T613
(61) tak přijeď taky, ať ti to není líto 😀
[13]
17. 10. 2008 v 12:46onk
krasne auta, kdyz se rekne Audi, hned se mi vybavi luxus a komfort
[14]
17. 10. 2008 v 12:50Pierro
Tatra: no já bych i přijel, jenže kdybys viděl tu mojí ingolstadtskou prémii, měl bys z toho ještě mundrák. 🙂 takže by mi nezbejvalo než zajít do Študák ejdžensy anebo skáknout do Liďáku za navtechem aby mě do Ovy odvez… 😀
[15]
17. 10. 2008 v 12:57Perun
[56] Pierro: To Volvo bylo za něco mále přes dvě stě tisíc, takže řešit podobný „problém“ jako Tatra, neváhal bych ani chvíli. Starý Focus s ulítlým interiérem a hranatým batůžkem, to už snad raději tu tramvaj 🙂
P.S. 406 bývala obvykle neuvěřitelný držák, stejně jako starší Passaty. U nových aut už to tak neplatí.
[16]
17. 10. 2008 v 13:01T613
(65) kolik ti je? 12? 😀
[17]
17. 10. 2008 v 13:04Perun
[66] T613: Už brzo! Těším se, že si zajdu do kina i na biják do té doby mně zapovězený. Třeba na Mumii 😛
[18]
17. 10. 2008 v 13:26T613
(67) tak hybaj se zatím dívat na Mumínky!
[19]
17. 10. 2008 v 13:27T613
(65) nad Volvem 760 jsem drahnou chvíli uvažoval. Leč ještě není, kde bych se mu věnoval. A na reznutí před barákem je ho škoda. A až bude garáž tak bude Tatra 😀
[20]
17. 10. 2008 v 13:30Dinar
T613: focus I sedan, designová zvrácenost, zajímavé, koho taková auta přitahují. 🙂 😉
[21]
17. 10. 2008 v 13:34T613
(70) tatromuže dvoutakt 😀
[22]
17. 10. 2008 v 13:55Lonestarstate
Mně se Focus I sedan líbí moc (v rámci možností sedanů nižší střední třídy) 😉 Asi jsem taky zvrácený.
[23]
17. 10. 2008 v 14:07T613
(72) vždy jsem věděl, že máš potenciál! 😀
[24]
17. 10. 2008 v 14:34AG
Opět výborná práce Perune,souhlasím s tím,že 77kw v tomto zastaralém motoru není A3 hodno.Jinak jsem v A3 jezdil i na 18“ a to už je docela utrpení,kromě snad nových úseků dálnice.Zase to ovšem sedí jak přibitý.Ty 17“ jsou pro někoho,kdo si rád zařídí celkem slušný kompromis (i když ten asi zvolí jinou motorizaci).
Už se těším na další recenze.
[25]
17. 10. 2008 v 14:43Dinar
Lonestatra: jo, jedno z mála aut na kterým mi nevadí zástěrky. Je to totiž úplně jedno. http://katalog-automobilu.cz/img/ford-focus-sedan-1-4-16v-3.jpg Jen jeden sedan jej dokáže překonat v „přitažlivosti“, zejména svých zadních partií, ten s orgánem ve znaku a výrobou v Istambulu. 😉
[26]
17. 10. 2008 v 14:58Perun
AG: Děkuju. 18″ už je na nižší střední moc a efekt je vykoupený někdy až příliš draho. Kvalitní podvozek nepotřebuje na dobrý grip příliš velká kola a třeba takový Focus na základních kolech 195/65/R15 jezdil v podstatě srovnatelně se 17″ koly konkurence…
[27]
17. 10. 2008 v 14:59Perun
[75] Dinar: To je zrůdička >:-D
[28]
17. 10. 2008 v 15:01T613
(75) já tu svoji zrůdičku budu muset vyfotit 😀
[29]
17. 10. 2008 v 15:14Lonestarstate
[75] To ej ten nejméně lichotivý údel, co jsi mohl vybrat. Samozřejmě, že zadní stupínek kufru, krátký už sám o sobě (je to přece nižší střední), vypadá ještě kratší při úhlu šikmo odzadu 😉 V rámci třídy mne prostě oslovuje nejvíc. A to T613 nijak nepodlejzám 😀
[30]
17. 10. 2008 v 15:22T613
Nejvíc mě oslovuje co se malých sedanů týče Bora, ale její prostornost není příliš velká.
[31]
17. 10. 2008 v 15:23Dinar
[79] Astra sedan nebo bora byly proti tomuhle vrcholem elegance, focus I je zvenku (interier je zmatek) krásné a originální auto, ale jen ve verzi HB, odvozeniny jsou obludky. A to bych Tatrovi rád podlézal, jenže to nejde. 😉
[32]
17. 10. 2008 v 15:26T613
(81) S Borou souhlas a velký, Astrou nesouhlas. Focus sedan se mi líbí v jak které barvě. V těch nejobvyklejších ve kterých se Foc1 zde vyskytuje moc krásy nepobral. V té černé vypadá mnohem lépe 🙂
[33]
17. 10. 2008 v 15:38Dinar
[82] Bora měla jednu zajímavou variantu, zajímavou jako důvod koupě bory jako ojetiny. Myslím tu V6ku, nejel jsem s tím, ale párkrát jsem to na silnici potkal a jelo to slušně. Do zatáček to moc nebude, ale na dálnici takový nenápadný expres. Těžko říct kolik jich bude a za kolik, ale v dojčlandu by se mohla dát slušná najít.
[34]
17. 10. 2008 v 16:51Navtech
[62] já vám nechci dělat křena 🙂 Příští týden jedu do Bruselu na gastrotah, tak jsem zvědavej komu dá Pijérro přednost 😉
[35]
17. 10. 2008 v 16:52Navtech
[83] Tam strkali i nějakej pětiválec?
[36]
17. 10. 2008 v 18:57T613
Bora je veskrze pěkné auto, leč v bazarech stojí tolik co Octavia. A i ta se mi zdála předražená 🙂
[37]
17. 10. 2008 v 20:13Emel
Sedan v nižší nebo nižší střední… je prostě problém, když má základní auto nějaký výraznější design a sedan se na to nalepí. Fabia I, Thalia I, C4, Focus… to jsou zástupy nepříliš vydařených pokusů. VW to naopak i v historii vždy ustál docela slušně – Jetta, Vento, Polo, Bora… každý měl osobitý výraz. Asi nejvíc se mi líbí současná Mazda 3, i Almera je lepší v sedanu.
[38]
17. 10. 2008 v 20:59Navtech
[87] Teď jsem jel za nějakou Magdou, asi kombíkem a mělo to zadní světla, jak špičatý uši čerta. Co to bylo? Celkem legrační, i když ne tak „hnusný“, jako A6…
[39]
17. 10. 2008 v 23:58Emel
Navtech: špičatý světla mají MPV… Premacy, Mazda 5.. 5ka se mi taky hodně líbí 🙂
[40]
18. 10. 2008 v 23:02ladlen
Výborné, lepšie ako v motoristických časopisoch, lebo tam nie som o objektivite vždy presvedčený. Ak udržíš vysoko položenú latku z tohto príspevku, možno budú podľa Teba ľudia kupovať auto, aké práve chcú. Mňa len veľmi zaujíma, ako ohodnotíš to moje súčasné auto, práve som sa vrátil z Hamburgu na otočku a v Nemecku mi na diaľniciach aj niečo na ňom vadilo, som zvedavý, či to potvrdíš.
[41]
19. 10. 2008 v 8:27Perun
[90] ladlen: Děkuju, budu se snažit… Právě jsem se vrátil z hradu :-))
Komentáře nejsou povoleny.