-
Finále třídy „B“
Jsme ve finále. Trochu se mi to hodnocení protáhlo, uznávám, a některé modely mezitím prošly technickým i cenovým liftingem..
Na začátku testu jsem ještě svého favorita neměl a i když mám k některým autům a značkám blíže než k jiným, snažil jsem se o co možná nejvyváženější přísun informací a postřehů, které třeba některým z vás mohou posloužit jako vodítko při výběru, nebo jako reminiscence kladů i záporů vašich garáží, které prostě časem začnete přehlížet.. Zrovna jako když po deseti letech manželství už nevnímáte, že má vaše žena čtyři druhy úsměvů, ale jen jeden z nich je určen výhradně vám…
Takže jen pro připomenutí, co se testovalo (dle pořadí testů):
- Seat Ibiza Style 1,4 (63 kW)
- Peugeot 207 GT 1,6 THP (110 kW)
- Volkswagen Polo Comfortline 1,2 (51 kW)
- Hyundai i20 Comfort 1,4 CRDi (55 kW)
- Citroën C3 1,6 VTi Exclusive (88 kW)
- Ford Fiesta 1,25 Titanium (44 kW)
- Renault Clio Expression 1,5 DCi (63 kW)
- Opel Corsa Enjoy 1,2 Twinport (59 kW)
- Škoda Fabia Classic 1,2 HTP (44 kW)
Jenže jak rozhodnout o vítězi testu, když každé z aut dokáže bodovat v něčem jiném… čemu tedy přiřadit prioritu, které kritérium má mít nejvyšší váhu?
Look: Auto se mi prostě musí líbit. Nechci přece jezdit nějakým ošklivým káčátkem. Musí se mi ovšem líbit jak zvnějšku, tak zejména uvnitř, protože přeci nejezdím na střeše, ale za volantem… případně má žena, která má optiku ještě mnohem, mnohem přísnější a ostřejší než já. Nejsem tedy příznivcem prvoplánového kýče, kilogramů chromu anebo těžko uchopitelné láce z prostého nepochopení požadavků náročného evropského zákazníka.
Cena: Citlivé téma… Cena odráží kvality auta jako celku. Je stanovená tak, aby bylo auto vůbec prodejné a citlivě doladěna vlivem trhu na co nejlépe přijatelnou hranici rentability prodeje ve vztahu k požadovaným číslům prodejů. Jinými slovy, nízká cena vozu je vykoupena snížením jeho kvality jako celku nebo některé jeho části… A jestli jde o nižší kvalitu výroby, zastaralou techniku, ošizenou výbavu atp., to už není rozhodující… Ne ve všech ohledech ale nutně musí vysoká (= nadprůměrná) cena značit nekompromisní kvalitu ve všech ohledech. Tak to není. V takových případech jde mnohdy o kvalitně promyšlené hrátky výrobce s hodnotou značky, tedy image.. Takže zůstává na každém z nás, čemu dáváme při výběru nejen auta v životě přednost… Cena tedy zůstává svým způsobem úhelným kamenem výběru finalisty, přesto ji nechci zohlednit natolik, abych díky přehnanému tlaku jediný parametr výběru smetl jiné kvality auta ze stolu. Pak bychom tu mohli třeba všichni jezdit ve starých Favoritech, protože ty se dají sehnat snad i za odvoz. Ovšem znamená to také, že jsou to nejlepší auta? 😉
Komfort: Pro mě osobně velmi důležité kritérium a svým způsobem téměř priorita. Na co mi je, když můžu mít nájezdovou rychlost v zatáčkách o 9 km/h vyšší, než v jiném autě, když ze mě při každodenních cestách pomalu vytřásá duši a plomby? K čemu mi bude silniční raketa, když mě po cestě z Prahy do Brna bude pískat v uších od neustálého kraválu motoru a hučících podběhů? Mám rád plavné a přitom jisté a předvídatelné chování vozu. Mám rád tichý interiér a kultivovaný motor, který mě nebude doslova „prudit“ při každém předjíždění. Mám rád pohodlná sedadla, ze kterých mě nebolí za krkem nebo mezi lopatkami a v létě nejsou vstupenkou na lov bavlněných vlků.
Ergonomie: Zdánlivě samozřejmé téma… ale opravdu jen zdánlivě, protože někdy na neduhy konstrukčních řešení přijde uživatel až když je jaksi pozdě.. Asi jako když vlezete do chomoutu s dámou, kde po roce šťastného manželství zjistíte, že se kdysi jmenovala Karel… Nejen rozmístění ovladačů ke každodennímu použití, ale také kvalita posazu, řazení či řízení… A nebo jen obyčejný roh z tvrdého plastu ve výši řidičova pravého kolena. To jsou věci, kterých je třeba si všímat.
Prostor: Malé vozy nejsou určeny ke stěhování, to je fakt, nicméně je stále ještě více těch, kteří si je nepořizují jako druhé auto do rodiny, ale jako auto pro univerzální použití pro všechny příležitost. V takovém případě je třeba zvážit, pro co všechno by auto mělo sloužit a kolik lidí s ním bude jezdit. Dvě malé děti = dvě dětské sedačky. A dvě dětské sedačky, to znamená SPOUSTU místa mezi předními a zadními sedadly, případně slušně narostlého řidiče namáčklého na volantu jako vosa na bonbónu. Pochopitelně hraje velkou roli také zavazadlový prostor, tady ale může suplovat i jeho případná variabilita.
Jízdní vlastnosti: Očekávám jisté a bezpečné jízdní vlastnosti. Předvídatelné chování vozu a schopnost odizolovat mě od neduhů silnice je pro mě osobně mnohem důležitější, než čas na okruhu. To ale neznamená, že bych se vyžíval v kolébání na vodní posteli.. zkrátka mi jde o co nejpřívětivější naladění pro každodenní použití.
Motor: Kapitola sama o sobě a ideální téma na samostatný blog. Nesmí křičet, musí umět vzít za práci a nesmí být příliš náročný.. Většina aut má ale na výběr z více možností, které jsou jaksi, v konečném důsledku, určeny jejich cenou…. V této kategorii je kvalitní atmosférická motorizace asi přeci jen lepší volbou i z pohledu obvyklého určení vozů této velikosti. Ovšem s cenovou politikou TSI se může takový pohled pro mnoho lidí odvíjet jinak…
Image: Zdánlivě na posledním místě… ale nákup auta je také emocionálním zážitkem. A ať se na mě nikdo nezlobí, ale je opravdu velký rozdíl zaparkovat před domem tiše svou základní Fabii na plechových čtrnáctkách, anebo to zašlápnout před vchodem v černé DS3 s turbínou pod kapotou…
O spolehlivosti a kvalitě obecně se rozepisovat nebudu, to je téma spíš pro hospodu. I nejlepším značkám se čas od času podaří vyrobit zmetek a podceňovaný outsider zatím klidně brázdí silnice bez známky nervozity jeho řidiče.
Podle mých osobních preferencí jsem vybíral takové auto, které by bylo schopné splnit vše, co jsem uvedl výše a navíc se mi ještě muselo líbit.
Každé z výše uvedených aut má dost kvalit na to, aby si své zákazníky našlo. Každé. Mě by si ale našla jen tři z nich:
Citroën C3
Škoda Fabia
Volkswagen Polo
Citroën pro svůj styl, originalitu, efekt otevřeného nebe nad hlavou, komfort bez konkurence při zachování čitelného chování na silnici a také výbornou cenu a excelentní motory VTi + rozměrný zavazadelník.
Zároveň ale nelze přivírat oči nad omezenou prostorností na zadních sedadlech, přeposilovaným řízením, podprůměrným řazením a špatnými hlavovými opěrkami.
Škoda pro celkovou kvalitu auta, prostornost a praktičnost v každodenním životě, motory TSI a opravdu široké možnosti „upgradu“ podle představ a peněženky, včetně faktu, že mi servis udělají kdekoliv a kdykoliv. Líbí se mi exaktní řazení a dobré řízení, líbí se mi čitelné chování na silnici.
Nelíbí se mi proporce vozu při jeho malé šířce a nadprůměrné výšce. Nemůžu vystát torturu v podobě ostré a tvrdé hrany na středovém sloupku, to je ale tak vše, co se dá vytýkat.
Volkswagen pro univerzálnost v tom nejlepším smyslu slova. Polo je dotažené a nenabízí mnoho prostoru ke kritice. Interiér i exteriér dávají smysl, podvozek je čitelně a bezpečně naladěn, důstojné místo pro pět lidí je zaručeno. Motory TSI pak uspokojí i ty nejnáročnější uživatele třídy B, řazení nelze vytýkat nic, řízení je velmi dobré… atp.
Vytýkat tak lze snad jen opravdu extrémistickou cenovou politiku VW, která Polo v použitelné výbavě a motorizaci staví na cenovou roveň plnohodnotné konkurenci o třídu výše.. Vytýkat lze také podprůměrný zavazadelník, čímž ovšem kritika končí.
Byť já osobně bych volil pravděpodobně jinak, tak jediným možným vítězem tohoto testu se stává VOLKSWAGEN POLO.
Peugeot 508 – El Cid Campeador Škoda Fabia Classic 1,2 HTP (44 kW)
3 189 Responses to Finále třídy „B“
[1]
24. 11. 2010 v 20:37Perun
[197] PekelnáMicinka: Děkuji.
[2]
24. 11. 2010 v 20:56Franke
GTI, budu s tebou polemizovat ohledně spojení „objektivní vítěz“, protože i tento velký Perunův test má vítěze stanoveného na základě jím určených kritérií. Pakliže by v oblasti motoristické novinařiny existoval kodex zahrnující hodnotíci kritéria, který by byl uznávaný všemi a bez výjimek (jako například v hodnocení kraslobruslení), poté výsledek můžeme vnímat jako objektivní. V opačném případi nikoliv. Avšak je nesporné, že základní nároky většiny potenciálních kupců se shodují a jednotlivé vozy tyto uspokojují odlišně, přičemž největší vypovídající hodnotou jsou pak jejich tržní úspěchy. Jestli má VW nějakých 20% trhu v EU, můžeme pro zjednodušení konstatovat, že Polo bude mít obdobný výsledek. To znamená že pro 20% cílové skupiny zákazníků této kategorie je Polo objektivní vítěz, pro 80% zákazníků to je jiný vůz
[3]
24. 11. 2010 v 21:18GTI
[202]
Franke, mrzí mě to, ale… vedle. Ty se dopouštíš stejných chyb jako Magistr. Ty směšuješ osobní interes s objektivizovanou skutečností. Počty prodejů konkrétního modelu vypovídají o jeho postavení z hlediska objektivizovaného soudu jen nepřímo. Chceš-li příklad, pak Ferrari se moc neprodává, koneckonců trh který okupuje se ani nedá vyjádřit v procentech, přesto je to jden z nejlepsích produktů světa.
Tedy (bože už naposled… ufff) – suma vlastností tvořená technikou, materiály, jízdou, ergonomií a pod. nalezne odkaz v objektivním posouzení (zde mistři jezdci testéři, chemici zkoumající výpary z přístrojovek, lékaři sledující ideální posaz atd) tedy se zjistí, který vůz je objektivně nejlepší. Vedle toho jsou tu naše individuální představy (vkus, výkon, velikost) které vypovídají o subjektivním hodnocení.
Na zdejších diskuzích usilujeme o tu objektivní stránku věci. O nic více nejde. A právě Perun předvedl, jak se to má dělat.
Tvá poslední věta (nezlob se, ale jinak nemohu) je tak nesmyslná, že když se nad ní hlouběji zamyslíš není možné, že by ti ta nesmyslnost nedošla.
Snad jen… těch tvých 20 a 80 procent, no to je přece než ten subjektivní pohled těch lidí, kteří si auta koupili.
Pravdou je, že ti, kdo koupí POLO koupili jak subjektivně tak objektivně to nejlepší, co třída nabízí, jen toto je výsledkem tvého procentuálního ponoru… nic jiného.
Sakra! Franke! Teď se už ale trochu mračím. Přemýšlej.
[4]
24. 11. 2010 v 21:30Magistr
[203] GTI: A čím to, že se ani ti novináři a odborníci občas (často) neshodnou? Že v jednom testu vyhraje jedno auto a v druhém testu stejné skupiny, ale v jiném časopise je pořadí odlišné?
Ano, třeba Polo, Golf nebo Passat vyhrávají spoustu testů. Ale občas taky ve srovnání PROHRAJÍ, a to za férových podmínek v renomovaných časopisech. Čím to je?
Franke má naprostou pravdu.
[5]
24. 11. 2010 v 21:34Franke
GTI, asi si nerozumíme, nikdo zde nezpochybňuje kvality Pola a jeho aspiraci na leadera trhu. Předpokládám, že se shodneme na premise, že leader trhu musí být nejlepší v očekávání zákazníků. Tzn. Polo je nejlepší, protože splňuje očekávání největší části zákazníků, zbývajících 80% kupuje nejméně 15 konkurentů (Clio, Fabia, 207, Punto, Fiesta, Corsa, korea, japonsko a já nevím co ještě). Já mám problém s tím „objektivní“ vítěz různých testů. Vím, že je to těžké si představit u mainstreamového supermini, zde je to zřejmě jednoznačné, Polo zbytek válcuje, ale řekni mi, jaký je objektivní vítěz srovnání BMW5, MBE a Audi A6. Už chápeš kam mířím? Zkus říci majiteli BMW5, že koupil horší vůz, protože „objektivní“ vítěz nějaké ankety je MB E … Chápu, že máš snahu o objektivní stránku, avšak méně paušalizuj. Sakra! GTI! Já se nemračím, ale přemýšlej
[6]
24. 11. 2010 v 21:49GTI
[205]
Vyřeš v sobě ten objektivizační blok a můžem pokračovat.
Něco napíši, a prosím, dobře mě pochop. Oni ti objektivně první jsou každému, kdo trochu dělá do aut samozřejmě známí. Jistě sis minule pod blogem Peruna všiml, že jsem ho trochu škádlil, že nás nemusí napínat, že stejně musí dát POLO na první místo. A vidíš, dal ho tam, i přesto, že jsem si jaksi koledoval o to, že ho tam nedá. V tomhle je Perun profík a já ho za to chválím.
Takže ti, jak zde říkáme, králové třídy jsou obecně známí.
Nemá například vůbec význam vést diskuzi, zde je lepším autem Passat nebo Laguna. Objektivně je to jasné jak ta příslovečná facka. Hádky na diskuzi pramení právě z těch magisterskejch zhůvěřilostí, které do toho zatahují osobní priority. Jako by to někoho zajímalo. Zajímají snad někoho zde na diskuzi priority mé? Proč by měly? Zajímá někoho, co mám v garáži? Jen moulu.
Nyní tedy k vyšší střední. Popravdě píši, nyní ji neotevírejme, neb to je na dalších sto příspěvků. Nechme ji na příhodnější chvíli pod příhodnější bolg. Vím přesně, kdo je nejlepší,jen to bude trochu složitější na vysvětlení. podle mně to víš i ty. Ale, prosím, až příště.
[7]
24. 11. 2010 v 23:20Já osobně
Zdá se, že je po večerce.
Perun: Jasně, že dám. Ale žádné zbytečné rozmazlování. Vím jak může vypadat auto po několika parkovačkách pod Andělem. A děti se v autě občas po***** a po***** taky.
Dobrou noc.
[8]
24. 11. 2010 v 23:58Lovap
To GTI
samozrejme, že som rezignoval na diskusiu, ale len s tebou. S tebou sa totiž diskutovať nedá – stále si melieš svoje a žiadne, opakujem, žiadne argumenty oponenta neberieš do úvahy. Práve preto si mslím, že to len hráš – iba totálny idiot totiž neberie do úvahy argumenty oponenta – potom to totiž nie je diskusia, ale monológ, že 🙂
[9]
25. 11. 2010 v 9:27Kuko
GTI
„Králové třídy jsou obecně známí“
tak tě skromně poprosím o výčet těch králů, třídu po třídě
[10]
25. 11. 2010 v 9:43Emel
Kuko: ale prosímtě… Fox – Polo – Golf – Passat, Tiguan, Sharan, Touareg, Phaeton, 911, Panamera…. co tě ještě zajímá? 😉
[11]
25. 11. 2010 v 9:46Emel
GTI: no, ta vyšší střední by mě tedy zajímala. Pro mě je to bez diskuse nová pětka, ale objektivně… objektivně to může být i Mercedes. A to ještě nemluvím o různých okrajovějších modelech…
[12]
25. 11. 2010 v 11:41Kuko
Emel
Zapoměls na Touran (menší MPV), Amarok, Caddy, Crafter 🙂
ale narážel jsem taky právě na tu vyšší střední, kde jaksi mi vychází jen C6 (po ukončení VelSatise) 🙂
[13]
25. 11. 2010 v 13:00Emel
Kuko: vyšší střední je logicky něco z prémie, případně Volvo… dneska už to není mainstreamová záležitost.
[14]
25. 11. 2010 v 14:11Kuko
Emel
Jasně, já jen trošku píchl do vosího hnízda. Právě jsem zvědavý, co světák určí za krále z těch tří německých ikon, u kterých nepřipouští jakoukoliv kritiku.
[15]
25. 11. 2010 v 15:06webpaja
(213) (214) U vyšší střední nejsou takové přesahy priorit jednotlivých vozů jako v nižších třídách, takže i přes u některého vozu objektivně lepší techniku může získat subjetivně horší známku od testujícího právě kvůli jinak nastaveným základním parametrům auta.
[16]
25. 11. 2010 v 16:18Emel
webpaja: hele, já se nějak ztratil… co znamená přesah priorit jednotlivých vozů?
[17]
25. 11. 2010 v 16:36webpaja
(216) jejich cílení na kupce. Jeden komfortnější, druhý víc na řidiče, třetí střední proud a mix…
[18]
25. 11. 2010 v 16:53Magistr
[217] webpaja: Na druhou stranu s každou další generací se ty rozdíly stírají, Audi a trochu i Mercedes začínají taky hrát na sportovní notu, BMW je naopak v posledních generacích daleko méně vyhraněně „řidičské“ a naopak více komfortní. A to nemluvě o narůstajícím významu pohonu všech kol u BMW a Mercedesu, kterým se zase blíží Audi…
[19]
26. 11. 2010 v 9:33webpaja
(218) Ale ani jedna značka si nedovolí ztratit své tradiční zákazníky. M-B v základu bude vždy komfortnější než srovnatelné BMW, Audi zase více „politické“ 😉
[20]
26. 11. 2010 v 10:06Magistr
[219] webpaja: Mám obavu, že právě BMW už o dost těch „skalních“ přišlo. Samozřejmě to (přinejmenším z obchodního hlediska) více než vynahradil mohutný příliv nových kupujících, kteří jdou spíš po image a každodenní použitelnosti auta než po opravdových sportovních jízdních vlastnostech.
Ale kupci auto jako byly ještě M3 (E46) nebo Z3 M už dnes mají docela problém, najít pro sebe v nabídce BMW „to pravé“.
[21]
26. 11. 2010 v 10:31loydl
športovcov ale vždy bolo, je a bude menej než všetkých fotrov od rodín s deťmi a dedov s vnukmi a top manažérov…
[22]
26. 11. 2010 v 11:41Webpaja
(220) Co je skalní příznivec BMW? Srovnej 911 v roce 1988 a dnes, dojdeš k té samé evoluci jako v případě M3. Doba je jiná, zákazníci taky a nejvíc remcalů vidím mezi novináři, kteří si s vozem v rámci testování vyrazí na okruh a tvrdí jak je nové generace měkčí a pohodlnější. Ale nikdo…nikdo z nich by si nekoupil M3 s vlastnostmi a komfortem té původní podle mě nekoupil.
Dtto u nové pětky, to samé tvrdili E90 vz. E46…na denodenní jezdění nikdo nesáhne po jeté E46 místo E90.
[23]
26. 11. 2010 v 12:06Magistr
[222] Webpaja: A víš že znám pár lidí, kteří znechuceně prodali E90 (koupenou jako novou) a začali shánět pěknou ojetou (!) E46, protože jim přišla po všech stránkách lepší? Náhodou se mezi lidmi z okruhu BMW občas pohybuju.
Jinak samozřejmě rozumím tomu, že pro velkou většinu lidí je nová E90 lepší a z hlediska zisku a růstu objemu prodejů postupuje BMW správným směrem.
[221] loydl: Bezpochyby.
[24]
26. 11. 2010 v 14:53Webpaja
(223) Nezpochybňuju, ale kolik setin promile zákazníků se takto zachová? Já neznám nikoho, kdo by se nový model snažil prodat a hledal ojetinu.
[25]
26. 11. 2010 v 15:45Magistr
[223] Magistr: Bezesporu je takových minimum, dokonce tak málo, že se BMW kvůli nim nevyplatí vyvíjet a vyrábět nová čistě „řidičská“ aut. Stejně si někteří z nich se skřípěním zubů to nové BMW koupí a těch pár zbylých promile odejde jinam.
Jiná věc je, jak dlouho vydrží BMW to image výrobce čistých a ryzích „řidičských aut“, když už je vlastně nevyrábí…
[26]
26. 11. 2010 v 15:46Magistr
[225] Webpaja: Sorry, ten příspěvek (226) je samozřejmě odpověď Tobě.
[27]
26. 11. 2010 v 17:19loydl
ale koľko nových klientov prišlo do BMW vďaka ich „zcivilneniu“? asi viac ako odišlo
[28]
27. 11. 2010 v 5:57Webpaja
(227) a (228) Tak tohle je na hrubší rozbor, abych mohl argumentovat a vyvrátit. Takže vnímám a vracím se k tomu jen co bude chvilka času 😉
[29]
28. 11. 2010 v 0:08Lovap
loydl: lenže ako dlho bude trvať doba kedy bude fungovať image „auta pre šoférov“? Len aby potom nezistili, že sa z BMW stalo úplne bežné (v rámci triedy, samozrejme) auto a aby potom nenastal odliv zákazníkov …
[30]
28. 11. 2010 v 12:42Emel
Lovap: záleží na konkurenci… pokud nepřijde konkurence s něčím sportovnějším, pak ten odliv nemá kam jít.
webpaja: mimochodem, co říkáš na crashtest Jaguaru?
[31]
30. 11. 2010 v 15:44pepíček
Díky Perune za super test. Čtivé, zajímavé, v rámci možností objektivní! Těším se na další projekty! 🙂
I diskuse je hodně zajímavá, bohužel jen do [23. 11. 2010 15:31] – v tuhle dobu ji jeden hulvát zabil. Pak už to jsou, bohužel, jenom kecy….. Pro onoho hulváta – na invektivy, které pravděpodobně napíšeš, nebudu reagovat. Nestojíš mi za to.
Komentáře nejsou povoleny.