-
Ford Scorpio I. : Prostorový zázrak
Po úspěšném přijetí revučně pojaté Sierry, chtěl Ford prorazit s touto koncepcí karoserie i o třídu výše. Nástupce letité a konzervativní Granady se představil na jaře 1985 pod jménem Scorpio (na britském trhu jako Granada III.). Na první pohled bylo jasné, že nový model sázel především na prostor a komfort cestování. Ve své době působila poměrně nezvykle velká výška karoserie 144cm a velká prosklená plocha.
Tak jako někteří jiní výrobci, i Ford se nechal zlákat myšlenkou sedanu s výklopnou zadní stěnou. Tato řešení však u tak velkého vozu (4,67m) přinášelo konstrukční oříšek v podobě pevnosti skeletu v krutu. Výrobce však tuhle překážku vcelku překonal, mj. i díky nasazení nejmodernější dostupné techniky jak při vývoji, tak i při výrobě. Celkovou koncepci a kvality nového vozu ocenila i porota, když jej zvolila Vozem roku 1986.
Po technické stránce zůstalo Scorpio konzervativní: Klasická koncepce s pohonem zadních kol, mnohé motory měly letitý konstrukční základ, zadní náprava až na detaily odpovídala modelu Granada. Světové prvenství získalo za sériovou montáž ABS do všech modelů bez vyjímky. Zadní náprava šla opatřit i přídavným vzduchovým pružením, udržujícím světlou výšku na stejné úrovni nezávisle na zatížení.
Motorová paleta invencí zrovna nehýřila: Jako rodinné stříbro, dědící se z generace na generaci, se pod kapotu nastěhovaly benzínové čtyřválce- jejichž původ by se dal vystopovat někdy na počátku 70tých let. Soustavné inovace je ale vcelku držely na úrovni doby, otáčky jim moc nevoněly, ale zato pružnost byla docela solidní. Dostalo se rovněž na šestiválcový ingot z Granady 2.8, s rozvodem OHV pomocí soukolí, a dvěma větvemi sání a vstřikování (každá řada měla dokonce svou vlastní škrtící klapku). O necelé dva roky později byl vystřídán motorem 2.9 OHV, který měl prakticky totožné parametry, ale výrazně nižší emise. Snížená spotřeba se stala pouze teorií, ovšem vynikající průběh točivého momentu byl velmi příjemný. Objevila se i jeho menší varianta 2.4 V6, ale po výkonové stránce byla srovnatelná s dvoulitry, což se ale nedalo říct o spotřebě… Zájemce o diesely Ford ,,uspokojil“ zabudováním osvědčeného, pravěkého agregátu Peugeot Indenor 2.5 – a to v atmosferické, později i přeplňované verzi.
Blýskat na lepší časy se začalo v roce 1989, kdy byl představen nový dvoulitrový motor se dvěma ventily na válec a dvojicí vačkových hřídelů. Výsledkem byla snížená spotřeba a výborná pružnost zejména v nižších a středních otáčkách. V témže roce se Scorpio představuje i jako klasický kufrový sedan. Rok 1991 přináší novinku největšího kalibru: Zcela nový motor vyvinutý ve spolupráci s fy Cosworth, vidlicový šestiválec 2.9 se čtyřmi ventily na válec. Vrcholná verze Scorpia tedy konečně dostala motor s výraznějším výkonem, sportovní emoce ale rychle zchladila sériová 4st. automatická převodovka. Pokud fungovala, vyznačovala se příjemně jemnou změnou převodů, navíc proti manuálu nezvyšovala spotřebu nijak výrazně.
Zajímavostí byla nabídka verze s pohonem všech kol. Kombinovala se pouze s s motorem 2.9 OHV a manuální převodovkou. Jednalo se o trvalý pohon s rozdělením cca 1/3 na přední, 2/3 na zadní nápravu. Zadní náprava pak byla ještě doplněna o samosvorný difernciál.
Hlasy volající po velkém kombi na bázi Scorpia byly vyslyšeny na počátku roku 1992, kdy byla tato verze uvedena spolu s výraznějším faceliftem sedanů. Reakce byla kladná a Ford se v této třídě mohl pochlubit modelem ve třech variantách karoserie. Inovovaný model dostal jinou přední masku a světla, zadní svítilny tvořily opticky souvislý pás přes celou šíři, celá přístrojová deska byla změněna.
Hodnota odporu vzduch byla už ve své době průměrná (Cx 0,33) a jen dokazovala prioritu maximálního prostoru a pohodlí před tvarovými excesy. Cestující z toho vytěžili maximum: Vnitřní šířkou 1,43m byl schopen konkurovat Mercedesu třídy S, prostorem nad hlavou i pro nohy vpředu a vzadu jej pak dokonce překonával! Pocit vzdušnosti v interiéru byl ohromující. Sedadla byla obrovská a spíše měkčí, ta přední měla u dražších verzí dofukovací bederní polštářek. Zadní sedala měla poměrně dost zakloněná opěradla, takže vzadu se cestovalo v jakési mezipoloze mezi seděním a ležením. Navíc se sklon dal ještě dále zvětšit příplatkovým elektrickým seřizováním… Dá se říct, že pro cestující na zadních sedadlech bylo Scorpio opravdu pohádkově pohodlné.
Přístrojová deska a středový panel působily spíše nenápadným dojmem, kromě kapličky pro přístroje byla celá deska řešena jako obrovský odkládací prostor. Po modernizaci v roce 92 byla změněna po vzoru tehdy nového Escortu.Jízdní vlastnosti byly průměrné, vůz měl velmi komfortní odpružení a v mezních situacích byl díky své koncepci lehce přetáčivý. Do těchto sfér se ovšem běžný zákazník nedostal, protože Scorpio vybízelo spíše k pohodlnému a plavnému překonávání dlouhých tras. Motory odpovídaly také tomuto charakteru, vesměs se vyznačovaly solidním zátahem (dokonce i u nejmenších motorů), než nějakou výraznou dynamikou. V prostornosti interiéru, jeho variabilitě a využitelnosti zavazadlového prostoru neměl tento vůz ve své době konkurenci.
Motor Objem kW Nm km/h 1.8 karb. 1796 66 140 179 2.0 karb. 1993 77 157 188 2.0i 1993 85 160 193 2.0i kat. 1993 74 154 185 2.0i DOHC kat. 1988 88 174 192 2.4i V6 kat. 2394 92 182 190 2.8i V6 2792 110 219 208 2.9i V6 kat. 2933 107 222 204 2.9i Cosworth 24v kat. 2935 143 275 225 2.5 D 2499 51 148 158 2.5 TD 2499 68 201 173 Výroba postupně končila na přelomu let 1994/1995. Díky použití vesměs léty osvědčené techniky to byl vůz mechanicky velmi trvanlivý, nenáročný, a díky své velikosti bezpečný. Ford však u tohoto modelu podcenil protikorozní ochranu, proto na tento charizmatický vůz dnes narazíme už jen vyjímečně. Druhá generace Scorpio II. od roku 1995 přinesla nejenom všestranné zlepšení po stránce techniky, ale také menší vnitřní prostor a poněkud ,,americký“ vzhled.
Mitsubishi Sigma: Elektronický diamant Renault Safrane: Život ve stínu
106 Responses to Ford Scorpio I. : Prostorový zázrak
[1]
11. 12. 2007 v 20:44karel
Všechny zdravím,chtěl bych koupit pěkný vůz FORD SCORPIO,může mi
někdo pomoci,děkuji?
[2]
13. 1. 2008 v 23:0719091971
fandove mam problem nevím jak nastavit rozvody na fiesta 1,1 prosím nějakej nákres nebo popis na muj mail 19091971@seznam.cz díky jsem fanda vlastním 4x ford 1x ford siera 2,8 xri 1x scorpio 2,4ghia 1x escort 1,6 a fiestu 1,1 mam mnoho dílů pište co potřebujete budu se snažit vám pomoci díky
[3]
7. 3. 2008 v 18:47Breakthru
vážně parádní článek, kterej čtu snad po desáté, ale jelikož vlastním sierru s N9C a příští týden se jdu podívat na jeden velmi zachovalý kousek scorpia, tak mi to nedalo podívat se sem znovu.Jinak 2.0 DOHC N9A,N9C,N9E nebo ve scorpiu označovaný jako N9D a N9F je nesmrtelnej motor.Se sierrou jezdím hodně pod 8., nijak jí nešetřím, motor je tichý, ohromně pružný, sílu má….jen díky Bohu, že ta Scorpia jsou tak nedoceněnná:)
[4]
16. 4. 2008 v 21:24DoktorF
Koukal sem,ze je po me schanka,tak kdyby neco,tak pisnete…
Jsem z Kolina a poradime s kamaradem kazdemu Fordakovi s vozy od r.v.1970 zhruba 🙂
[5]
1. 6. 2008 v 21:00Junkrs
Zdarec, mám důležitou otázku ohledně vůle ventilů na 2.0 DOHC 85kW, pravděpodobně se nastavují puze ručně, což bych rád provedl, ale nikde nemůžu na netu najít jaké mají být vůle. Pokud to někdo ví, prosím napíšte nejlépe na e-mail. Díky moc
[6]
26. 1. 2012 v 23:32GTTI
Zdar proč se skoro nikde nepíše o verzi 2.8 4×4?Nebo nevlatníte jí někdo, docela by mě zajímalo kolik jí bylo vyrobeno kusů.
Díky za info
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.