• Blesk.cz
  • AHA!
  • E15.cz
  • iSport.cz
  • Auto.cz
  • Recepty.cz
  • Blesk pro ženy
  • Živě.cz
  • Reflex.cz
  • Dáma.cz
  • více
    • Ábíčko.cz
    • AutoRevue.cz
    • AVmania.cz
    • DIGIarena.cz
    • Doupě.cz
    • FITweb.cz
    • Maminka.cz
    • MobilMania.cz
    • Mojezdraví.cz
    • SportRevue.cz
    • Ženy.cz
    • Sazka eLEAGUE
Vyhledávání
Přihlášení
registrace
  • Moje Auto
    • Blogy
  • Novinky
    • Technika
    • Design
    • Bezpečnost
    • Motorky
    • Otázky a odpovědi
    • Fleet
    • Tapety
    • Autosalony
    • Rallye
    • Dakar 2022
    • Alkokalkulačka
    • Katalog
  • Testy
    • Srovnávací testy
    • Jízdní dojmy
  • Bazar
    • Koupit auto
    • Prodat auto
    • Články o ojetinách
  • Videa
  • F1
  • Elektro
  • Autofun
  • Veterán

Blog.auto.cz  > mari.blog.auto.cz  > Rover SD1 (1976- 1986): Avantgardní šlechtic

  • Rover SD1 (1976- 1986): Avantgardní šlechtic

    Publikováno: 12. 1. 2007

    sd1 1

    30. června 1976 představilo anglické sdružení Leyland Cars nový vůz vyšší třídy Rover 3500. Byl prvním z celé řady označované jako SD1, která zahrnovala několik typů o stejné karoserii, ale jiné motorizaci a vybavení.

    sd1 2

    Do vývoje vozu a přípravy výroby v nově postaveném závodě Solihull II. investoval výrobce 95 mil. liber. Novinka svým designem výrazně vybočila ze zaběhnuté linie a připomínala italské koncepty sportovních vozů . Nízká karoserie s výklopnou zadní stěnou měla rozměry 4700 x 1770 x 1340 (d,š,v) a byla konstruována podle nejmodernějších bezpečnostních poznatků té doby. Hodnota odporu vzduchu byla Cx = 0,36. Středová část nesla nezvykle velké množství výstuh, včetně dveřních. Vnější panely a prahy byly jednostranně pozinkované, zajímavostí je nucené profukování dutin ventilační soustavou, zabraňující kondenzaci vlhkosti. Tento vůz nesl i světové prvenství v sériové montáži bezpečnostního vrstveného čelního skla Triplex Ten-Twenty.

    sd1 10

    Model 3500 byl osazen celohliníkovým osmiválcem OHV (ex Buick V8 1961) objemu 3,5 a výkonem 114 kW. Dva dvojité karburátory SU HIF6 měly termostatickou regulaci teploty nasávaného vzduchu a v prvních letech výroby i mechanicky ovládaný sytič. Motor disponoval širokým rozsahem otáček a výhodným průběhem kroutícího momentu s maximem již při 2500ot., jimž na pátý stupeň man. převodovky odpovídala rychlost cca 120 km/h. Akceleroval z 0 na 100 za 9,0sec (man.) a spotřeba se pohybovala v průměru kolem 12 až 14 L/100km. Zajímavostí bylo ponorné elektrické benzinové čerpadlo.

    sd1 4

    Rok 1977 přináší nové verze označené jako Rover 2300 a 2600 s karburačním (aut. sytič) řadovým šestiválcem OHC o objemech 2,3 resp 2,6 litru. Tyto vynikají spíše kultivovaným chodem než výkonem, navíc v praxi spotřeba paliva nebyla vzdálená značně výkonnějšímu osmiválci.
    Spolu s menším faceliftem v roce 1982 přicházejí další tři nové modely: Rover 2000 s karburačním čtyřválcem 2.0 o výkonu 73 kW měl přitáhnout ekonomicky smýšlející zákazníky, ale v rozměrné karoserii se pouze trápil- přesto že mu nahrávala relativně nízká hmotnost mírně nad 1300kg. O mnoho lépe na tom nebyl ani nový Rover 2400 SD Turbo s italským naftovým čtyřválcem VM- Motori 2,4 OHV, který sice nabízel spotřebu 6.0/8.6/8.9 L/100km (režim 90/120/město), ale byl natolik hlučný, že zásadním spůsobem měnil jinak příkladný komfort cestování.
    Poslední novinka již lépe odpovídala charakteru tohoto vozu: Model VITESSE byl osazen vstřikovou verzí osmiválce z Roveru 3500 a dosahoval výkonu 141 kW. Takto motorizován zvládl akcelerovat z 0 na 100 za 7,4 sec. a dosahoval největší rychlosti 216 km/h. Použitím elektronického vstřikování se však změnila jeho charakteristika, která nyní mírně ,,ztvrdla“, takže motor byl v nízkých otáčkách o něco méně pružný než karburační, zato nárust výkonu v ostatních režimech byl velice zřetelný a snížila se i spotřeba.

    sd1 5

    Vůz byl klasické koncepce s motorem vpředu podélně a pohonem zadních kol. Převodovky pětistupňové manuální (vyjímečně 4st ze začátku výroby u 2300), příplatková automatika Borg Warner se třemi stupni byla standartní pro karburační osmiválec 3500, ten však mohl být bez příplatku vybaven i manuálem. Přední náprava se vzpěrami McPherson byla uložena na pomocném rámu, zadní tuhá náprava na podélných suvných ramenech. Konstruktérům se podařilo potlačit vrozené nectnosti tohoto druhu zadní nápravy, jež má tendenci v rychle projížděných zatáčkách ,,odskakovat“. Odpružení bylo tužší než u předchozích velkých Roverů, přesto komfortu zbývalo ještě dostatek. O tom, jak se konstruktéři vypořádali s naladěním zdánlivě archaického podvozku, svědčí mimo jiné i titul ,,Auto Roku 1977″ pro model 3500…

    sd16

    sd1 VDP

    Interiér se vyznačoval zejména prostorností a ,,neanglicky“ moderním, až futuristickým designem přístrojové desky. Volant s mohutnou polštářovanou hlavou měl seřízení ve svislém i podélném směru. Převod řízení byl hodně strmý s 2,7 otáčkami od rejdu k rejdu. Sedadla byla rozměrná, potažená mikroplyšem, kůží či tweedem. Zadní opěradlo mělo velký záklon (podobně jako později Ford Scorpio I.), což vytvářelo potřebný prostor nad hlavou cestujících. Několik úrovní výbavy bylo podle jistého klíče přiřazováno k jednotlivým typům podle velikosti motorizace. Výbava byla poměrně bohatá i u levnějších verzí a obsahovala např. samonavíjecí pásy s kontrolkou upnutí, zbarvená skla, radiopřijímač atd. Za příplatek, či u vyšších výbav standartně bylo elektrické ovládání všech oken, klimatizace, centrální zamykání, bezpečnostní pneu Dunlop Denevo, či udržování stálé světlé výšky na zadní nápravě. Nejluxusnější výbava nesla tradiční označení Vanden Plas.

    sd1 8

    sd1 9

    sd1 13







































    Výroba řady SD1 zkončila koncem roku 1986, kdy byla nahrazena řadou 800- postavenou na technickém základě Hondy Legend první generace. Rover SD1 byl posledním velkým vozem této značky vyvinutým ještě před technickou synergií s Hondou, či později s BMW (model 75).

    Model Objem kW Nm km/h
    2000 (karb.) 1994 73 163 167
    2300 (karb.) 2350 88 181 180
    2600 (karb.) 2579 95 206 185
    3500 (karb.) 3528 114 289 200
    Vitesse (EFI) 3528 141 299 216
    2400SD Turbo 2393 67 193 165

    sd1 3







    sd1 7

    sd1 11

    sd1 12

    sd1 151

    sd1 16

    sd1 17

Tatra 613: Nenáviděná i milovaná Saab 9000: Nesmrtelný Viking

58 Responses to Rover SD1 (1976- 1986): Avantgardní šlechtic

  • [1]

    22. 1. 2007 v 22:23Angličan

    jb, ono je to skoro jedno… ale Grace Kelly (mezi náma – jedna z nejkrásnějších bytostí, co chodily po tomhle světě…) v tom roce 82 řídila o generaci starší Rover P6 – jen s tímtéž motorem 3500 V8… ale na věci to stejně nic nemění. Ať je to jak je to – tak i po pádu nějakých 400 metrů to auto zachránilo aspoň mladou Stefanii… a jak to bylo s těma brzdma už nikdo nezjistí. Jo, je fakt, že před tím pádem začala kličkovat a nebrzdila… víc nikdo neví… každopádně je svět od té doby ošklivější…

    Pro vložení odpovědi na komentář se musíte přihlásit
  • [2]

    23. 1. 2007 v 18:25mari

    jerry: I já děkuji. Auta, která zde na svém blogu připomínám- mají jedno společné: Patřila do dvacetileté ,,zlaté evropské éry“ a jsou od střední třídy nahoru. A pamětníci i fandové je mají rádi. V dobách kdy zde ,,patnáctka žigulík“ byl symbolem luxusu, to byly absolutně nedostupné a mnohdy i neshlédnutelné ikony technického pokroku západu. Svézt se tehdy jediným z těchto vozů, mohlo to být pokládáno za stejně nepředstavitelnou věc, jako obletět zeměkouli s Gagarinem… Dnes se na ně díváme už jako na legendy, které nenávratně mizí v propadlišti dějin a zapomnění. Proto se snažím alespoň touto malou vzpomínkou oprášit ten nános prachu a ukázat je znovu těm- kdož o ně stojí…

    Pro vložení odpovědi na komentář se musíte přihlásit
  • [3]

    23. 1. 2007 v 20:34vladi

    mari:A robíš veľmi dobre;). Toto je môj najobľúbenejší blog, len tak ďalej!

    Pro vložení odpovědi na komentář se musíte přihlásit
  • [4]

    24. 1. 2007 v 8:38mari

    vladi: 😉 to mě těší! Díky

    Pro vložení odpovědi na komentář se musíte přihlásit
  • [5]

    3. 2. 2007 v 15:23Libor Zezulka

    Dobrý den, omlouvám se za off-topic příspěvek, ale mohl byste se mi – MARI – prosím ozvat na e-mail. Rád bych s vámi něco probral. Děkuji. Libor Zezulka

    Pro vložení odpovědi na komentář se musíte přihlásit
  • [6]

    25. 3. 2007 v 19:43martin

    ahoj nějakou dobu hledám něco o Rover Vitesse,můj otec ho vlastnil pár let a pak jej prodal,od té dpby jsem o tom to typu nic neslyšel.Byla to super kára v maximální výbavě,motor 2.7 V6.

    Pro vložení odpovědi na komentář se musíte přihlásit
  • [7]

    29. 2. 2008 v 21:41barešák

    ahojda, pro pár lidiček který tomuto autu propadly, mám jeden kousek označenej jako vanden plas efi, v plný výbavě, pro mě je to srdeční záležitost, už ho beru jako veterána, koupil jsem ho v 93 když mi bylo osumnáct za 22 tisíc, láska na první pohled, vyzkoušel jsem spoustu aut ale sd je jedinečný, kdo ho neřídil asi nepochopí, teď jsem na něj dal novej lak a začínám ho oblíkat spátky do parády, má pár much který mi na něm vaděj, jako sololit ve dveřích kterej moc dlouho nevydrží, ale třeba sedadla jsou nesmrtelný a hrozně pohodlný. celkově to je super kára kterou určitě nikdy neprodám, pro zajímavost současná cena se pohybuje okolo 300 tisíc. mám do něj hodně náhradních dílů a znám se s pár lidičkama který tendle šperk taky vlastněj, ale moc nás není…. s pozdravem Víťa z Hradce Králové

    Pro vložení odpovědi na komentář se musíte přihlásit
  • [8]

    21. 9. 2008 v 19:12Petr

    Ahoj Barešáku!
    Tvůj text mne moc potěšil. Tento týden jsem si pořídil svůj dětský sen (v roce 1977 mi bylo 21 a s nedšením jsem hltal foto nového auta roku 77, za železnou oponou jsem mohl pouze vzdychat!!!) Rover SD1 3500 a poprvé jsem se dozvěděl o variantě Vanden Plas. Mám ho v krásné vínové barvě a béžové kůži. Najeto 145000 a výroba 82. Skoro všechno funguje… Dnes jsem se poprvé projel a bylo to super! Do roka vše opravím a příští rok jedu na Rover sraz!
    Zdravím všechny aristokraty v jelenicích!

    Pro vložení odpovědi na komentář se musíte přihlásit

Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.

Založit nový blog

mari.blog.auto.cz

  • Bebo
  • Delicious
  • Digg
  • Bleetbox
  • Březen 20071 Příspěvek
  • Leden 20071 Příspěvek
  • Prosinec 20063 Posts
  • Říjen 20067 Posts
  • Září 20063 Posts

Výběr

Zprávy

Kryptoměny
Koronavirus
Aktuální COVID opatření
Tornádo na jihu Moravy: Pošlou peníze na obnovu živnosti i zahrádky Miroslav (24) dostal definitivní trest za vraždu Jakuba (†26) na faře ... Biden kázal o klimatu, jeho „Bestie“ a další auta z výpravy ve Skotsku...
Sport

Fortuna liga
EURO 2021 - fotbal
MS hokej 2021
Nominace na Karjala Cup: vrací se Gulaš, jediným nováčkem Lukeš Talent Gemov: trénuje se Seemanovou a recituje Cimrmana, kérky jako um... Repre by mohl doplnit i Krmenčík: Výkony rostou, chování nebylo ideáln...
Zábava a celebrity

Nejlepší filmy 2020
Grilování
Olympiáda 2021
Kvízuj
Marika Šoposká ukázala ve StarDance pravou tvář: Takhle vypadá před vy... Ministr Vojtěch po rekordním nárůstu covidu: Konec antigenních testů n... Dálnice D1 je zavřená! U Chodova došlo k vážné nehodě dvou nákladních ...
Pro ženy a maminky

Těhotenská kalkulačka
Horoskopy
Kalkulačka BMI
Naďa Konvalinková (70) - MÁ NOVOU DŮVĚRNICI! Aby kompost uzrál... Dlouhé kardigany, které můžete nosit přes šaty (nebo místo nich)
Auto-moto

Alkohol kalkulačka
Elektromobily
Formule 1
Kia ProCeed GT – Kombíkový svéráz Porsche zvažuje vstup do F1. Má více než jednu možnost Unikátní Nissan GT-R50 od Italdesign konečně putuje k zákazníkům
Věda a technika

MobilMania
Katalog mobilů
Počítačová poradna
Recenze mesh systému TP-Link Deco X20-DSL. XDSL snadno a rychle Sociální sítě kvůli ochraně Applu před sledováním krvácejí. Už ztratil... Seriál Star Wars: The Book of Boba Fett má první trailer. Premiéra bud...
Ekonomika a byznys

Kryptoměny
Ceny bytů
Výpočet čisté mzdy
Apple kvůli nedostatku čipů obětuje iPady, raději vyrobí více iPhonů Ondřej Malý: Metaverzum jako sen asociálního miliardáře ČEZ od Nového roku zdraží elektřinu zhruba o třetinu
Recepty

Palačinky
Bramboráky
Bublanina
Zapečené filé se sýrem Tiramisu s čokoládou Nakládaná červená řepa
Cestování

Kde rostou houby
Výlety s dětmi
Kam na lyže
Czech Press Photo 2021: Kdo získá Cenu čtenářů Lidé a Země? Hlasujte i... Netradiční svatební cesta na odlehlé tchajwanské ostrovy Lan-jü a Lü-t... Evropské srdcovky cestovatele Petra Hupky
Servis

Katalog rostlin
Recepty online
Předpověď počasí
ABC Domy s.r.o. - 5585821 Nejlepší pomocníci pro zazimování zahrady. Jsou zdarma nebo za pár kor... Vášnivý sběratel Dalibor Janda. Jaké poklady zdobí jeho domov?
Zdraví

Katalog nemocí
Tipy jak zhubnout
Bylinky
Co a jak správně inhalovat? Imunitu posílí houby či hořec. Myslete i na psychiku, pomůže homeopati... Šest věcí, které se zlepší, pokud omezíte cukr
Pro nejmenší

Recenze počítačových her
Esport Sazka eLEAGUE
Vystřihovánky ABC
Riot oslavuje příchod seriálu Arcane nejen skrz své hry. Jak získáte v... Rodiče jsou proti očkování proti nemoci Covid-19 Dnes odkládá Blizzard. Opozdí se Diablo IV i Overwatch 2. Společnost o...
Video

Prostor X
Branky, body, kokoti
Fortuna liga
LIKE HOUSE 2: Dojemné loučení s Agátou! Mrcha Ája z Ulice Bára Mudrová je zamilovaná! Kdo je její láska? Milovník žen Martin Písařík: Zásnuby s přítelkyní? Má strach!
Nákupy

hledejceny.cz sleviste.cz azz.cz zbozi.blesk.cz zbozi.mobilmania.cz nejrychlejsi.cz Slevové kupony Nejlevnější mobily Nejlevnější pračky Horská kola
Mimibazar

Testujte s Mimibazarem Roušky Dětské zimní bundy Dětské svetry Dětské čepice Dětské rukavice Dámské zimní kabáty Dámské čepice Dámská pyžama Společenské hry pro děti
Doporučujeme

Pračky na Mall.cz Televize za skvělé ceny LEGO hračky iPhony 13 Robotické vysavače CZC klub v novém Notebooky Rádio a zábava pro děti Chytré hudební rádio České podcasty

  • © 2021 Copyright CZECH NEWS CENTER a.s. a dodavatelé obsahu
  • Autorská práva k publikovaným materiálům
  • Podmínky pro užívání služby informační společnosti
  • Informace o zpracování osobních údajů
  • Cookies
  • Nastavení soukromí
  • Vlastnická struktura