-
Opel Omega A : Auto za dvě miliardy
Ano, přesně dvě miliardy marek stál vývoj nového vozu vyšší střední třídy, který měl nahradit dosavadní Record. Důvod pro změnu jména byl nasnadě: Record byl synonymem typického vozu pro starší, či příliš konzervativní klientelu. Vůz s tak trochu záhadným jménem Omega odstartoval v řínu 1986 masívní útok na evropské stálice.
Karoserie byla ve své době považována téměř za převratnou: Aerodynamicky čistá a elegantní silueta, velká plocha prosklení, a svisle orientované zadní svítilny- to nebylo v této konzervativní kategorii zrovna zvykem. Reakce na sebe nenechaly dlouho čekat: Omega sbírala jednu cenu za druhou: Auto roku 1987, Cena za nejlepší design (Japonsko)- 1.místo nepřetržitě v letech 1986 až 1989, Zlatá sněhová vločka za nejpropracovanější design 1987 (Francie), v témže roce v Německu také první místo za design, a první místo za nejlepší koupi v segmentu. Zákazníci v Německu, Švýcarsku a Francii zahájili v showroomech Opelu doslova rabování…
Světovou novinkou bylo první použití přední nápravy s negativním poloměrem rejdu u vozu se zadním pohonem : (při nestejné adhezi předních kol se sbíhavost více brzděného kola zvětšuje, což má velmi dobrý vliv na směrovou stabilitu). Po koncepční stránce byla jinak Omega klasikou. Motor podélně, pohon zadních kol. O kvalitě podvozku svědčí i to, že na něm, či na jeho upraveném základě vzniklo i velké množství výkonných verzí.
Základem se staly dva čtyřválce 1.8 a 2.0, velmi modernizované agregáty Ascony či Kadettu. Ten větší nabízel velmi příjemnou charakteristiku s vrcholem kroutícího momentu už při 2600ot., takže nad konkurenční dvoulitry vynikal zejména pružností při velice příznivé spotřebě. Koncem roku 1988 se objevil ještě větší 2.4 . Diesely se v podstatě převzaly z Recordu, nové vstřikovací trysky a sací potrubí zjemnily chod. Turbodiesel časem ještě přibral chladič stlačeného vzduchu a tím dostal z konstrukčně starého motoru maximum možného.
Řadový šestiválec 3.0 z Opelu Monza/Senator dostal dvouhmotový setrvačník, později i čtyřventilovou sestřičku. Právě ta posloužila za základ jednak vyladěné verzi pro Omegu 500 Evolution, ale zejména po převrtání na objem 3.6 a dopingu dvou turbodmychadel Garett T25 pro model Lotus Omega. Hlavu válců dodal speciálně právě Lotus- jehož jméno pak tato verze nosila. Výsledek byl ohromující: 277 kW výkonu katapultovalo Omegu z 0 na 200 km/h za 17 sekund, čímž odsunula BMW M5 a Mercedes 500E do role statických pozorovatelů. Testy potvrdily maximální rychlost 280 km/h a ještě i při čtvrtém rychlostním stupni trakční problémy. Nebylo divu: kroutící moment 557 Nm na jedné hnané nápravě- byť opatřené pneumatikami šíře 265mm- to nezní jako rovnocenné partnerství… Z opačného konce šestiválcové nabídky se přidal nový řadový 2.6. Vůbec Omega byla vděčným objektem různých ladičských společností, zejména dvorního Irmscheru. Pro přehlednost ale v tabulce uvádím pouze sériové verze. Převodovky mechanické pětistupňové, Lotus Omega 6st., na přání (mimo Lotus) automat 4st., později dokonce s volbou tří režimů: zimní/ ekonomický/sportovní.
Po stránce vnitřního prostoru a výbavy nepřinášela Omega žádné zásadní odlišnosti od konkurence, základní výbava GL byla tradičně německy strohá, další stupně GLS, CD či různé akční modely postupně přinášely obvyklé prvky. Za zmínku snad stojí příplatková přístrojovka s tekutými krystaly, která ve své době vytvářela dojem posla budoucnosti. Škoda že ji výrobce později z nabídky vypustil. Velkou oblibu si získala také verze kombi- tradičně nazvaná Caravan. S ní Opel ukázal, že umí vozy kombi nejen praktické, ale i elegantní. Přibližně od počátku 90tých let se pak Caravan podílel na prodeji z více jak 50%. Není bez zajímavosti, že v době svého vzniku byla Omega nejtišším vozem své třídy (už byl na světě i Mercedes W124!) a aerodynamikou Cx 0,28 se mohla rovnat Renaultu 25 (na setiny však stále vyhrával). Ceny začínaly od 27 tisíc DM za 1.8 GL až po 112 tisíc za Lotus Omega.
Lotus Omega: Nenápadný název, ale po dlouhou dobu nejsilnější sedan světa…
První generace Omegy (A) se vyráběla do konce roku 1993, poté pokračovala dál v Brazílii jako Chevrolet Omega. Její nástupce (B) měl zaujmout její místo a zároveň vyplnit mezeru po ukončení výroby ještě většího Opelu Senator B. To se sice víceméně podařilo, ovšem málokdo by čekal, že druhá generace Omegy se v této třídě stane Opelovou labutí písní… Po několikanásobné obměně vedení , které destruktivně zasahovalo do všech klíčových rozhodnutí, se značka zhruba v polovině 90tých let začala ubírat směrem ke svému konci. Segmenty ve kterých byla silná (např Calibra, Omega) opustila bez rovnocenné náhrady. Jen silou vůle, a po nekonečných finančních injekcích od GM, se nepropadla na úplné dno. I takových zvratů je schopná kreativní a výborně prosperující automobilka během pouhých deseti let…
Motor Objem kW Nm km/h 1.8 karb. 1796 66 148 183 1.8i kat 1796 85 160 195 2.0i 1998 90 175 200 2.0i kat 1998 85 170 195 2.4i kat 2410 92 195 200 2.6i kat 2594 110 220 215 3.0i kat 2969 130 240 222 3.0i 24v kat 2969 150 270 240 3.0i 24v kat Evolution 500 2969 169 280 244 3.6i 24v kat Biturbo (Lotus Omega) 3638 277 557 280 2.3 D 2260 54 138 163 2.3TD 2260 66 190 170 2.3 TDs 2260 74 215 180
Renault Safrane: Život ve stínu Fiat Croma I. : První toho jména
106 Responses to Opel Omega A : Auto za dvě miliardy
[1]
28. 2. 2008 v 0:29Vlasta
Zdar lidi,mam Omegu MV6 3,2,r.v.2002,mam ji snizenou,cipovanou,18 alu,je to auticko,ktery jsem si vzdycky pral a kazda jizda je opravdove svezenicko!!
[2]
10. 4. 2008 v 10:09xMira
tak moje omega A asi dojezdila. Musel jsem ji po zime posunout kvuli myti silnice o par bloku dal, dojel jsem na misto ale nicmene uz se nehne, chcipla, nastartovat nejde, takove kovove zvuky se ozyvaji z podhaubny. Boze 🙁 Smutny. Chce nekdo nahradni dily nebo cele auto? Zalezi asi na cene… nebo ma nekdo ok motor?
[3]
15. 4. 2008 v 13:47Croix
Srdeční záležitost – i po novějších autech, který nestály za to a nesahají jí ani po kotníky (po ráfky). Opel Omega Caravan 2.6 Dual Ram – R6, Diamant, AT, se „špérou.“ :-))
[4]
28. 4. 2008 v 0:54John
ahoj všem. jak jsem již psal i já mám omegu. Úplnoou náhodou jsem si minulý týden koupil Citroen XM 2,1td. Omegu jsem přenechal manželce. jak jistě všichni víte Omega je kočár do nepohody a obrovskej držák. O tom jsem se sám dostatečně přesvědčil a proto když tak tu moji (vlastně již manželky ) krasavici vidím stat na parkovišti je mi smutno. Na omegu nikdy nezanevřu a když mi manželka nechá tak se v ní rad zase svezu. protože ten pocit zadního náhonu je super.
[5]
29. 8. 2008 v 23:26DFelix
Ahoj Všechny Vás zdravim jsem rád že jsem narazil na tento blog. K jádru pudla jak se říká ja mám berušku nesoucí jméno Opel Omega 2.6i CD DIAMANT. Chvíly mi trvalo než jsem zjistil přesný název. V TP pro mne nebyly všechny potřebné informace a hlavně jak se vlastně jmenuje. Ani jsem se nedíval kolik majitelů ta moje chudinka měla předemnou „já jsem ji dostal její předchozí majitel si kupoval audi, fakt nechapu proč ho dával pryč, ale sem rád že ji mam“ a hrdě jsem se dal do šmejdění a hledání. Znáte to takový ty starosti kdy víte že tam určitě něco zlobí a nevíte co. Udělal jsem brzdy vodní pumpu a pár dalších malých oprav.“nepatřím mezy tu část obyvatelstva co musí za každou cenu něco nějak vytunit“ A pár věcí ještě na mě čeká jako vyměna roz. řetězu a výplach motoru „buch ví co tam kdo lil“ a revize ELEKTRIKY. To je ten „pudl“ ke kterému jsem se vlastně chtěl dostat. Chtěl jsem znát menu programování cen. zam. a zjistil že není celé zapojené. Páč jsem jíž nějakyé ty centálky zapojoval nebyl problém vědět kam šáhnout. A ejhle zjistil jsem nějakou nadměrnou kabelaž „dodatečně montovaná“ a vzhledem k nefunkčnosti několika málo prvků výbavy atd. je mi jasné ze se v ní už někdo nejakým způsobem hrabal…:( nevíte o nějakém schématu elektryky vozu i s příslušenstvim či máte někdo nějaké větší skušenosti? Budu muset udělat rozsáhlou revizi ale samotnýmu se mi doopravdy nechce.
PS: dodatek malá nevýhoda CD DIAMANT je její uspořádaní motoru a příslušenství „nikoli kvůly vzhledu či funkčnosti alepřístupu l jednotlyvým částem, musíte v podtatě rozdělat půl auta na to abyste se dostaly na jeden šroubek(v uvozovkach 🙂 )“ clověk buďto potřebuje značnou trpělivost a dobrý vercajk nebo kvalitní servis
[6]
5. 9. 2008 v 13:25vrgada
el schem je v knizce jak na to, ale najde se i na netu myslim, ze proklikat to jde z odkazu na opelsenator,cz. Taky mam na OA s c20ne dobastlenou elektriku (napriklad nekdo vyradil palivove rele), ale dokud to jede sahat na to nebudu. Nejhorsi je to spravovat po nejakym kutilovi:-). Mam i dualram c30se a neprislo mi to, ze by k tomu byl obtizny pristup (dokonce jsme mel i motor venku). Si nech nekdy zvednout kapotu u OB s temi V6, aby jsi videl, co je to obtizny pristup, lepe jeste v nejaky vectre, kde je to napric. Rozvodovy retez vydrzi dost, takze nema-li to extremne najeto (casem se vytaha), neresil bych to.
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.