-
Rover SD1 (1976- 1986): Avantgardní šlechtic
30. června 1976 představilo anglické sdružení Leyland Cars nový vůz vyšší třídy Rover 3500. Byl prvním z celé řady označované jako SD1, která zahrnovala několik typů o stejné karoserii, ale jiné motorizaci a vybavení.
Do vývoje vozu a přípravy výroby v nově postaveném závodě Solihull II. investoval výrobce 95 mil. liber. Novinka svým designem výrazně vybočila ze zaběhnuté linie a připomínala italské koncepty sportovních vozů . Nízká karoserie s výklopnou zadní stěnou měla rozměry 4700 x 1770 x 1340 (d,š,v) a byla konstruována podle nejmodernějších bezpečnostních poznatků té doby. Hodnota odporu vzduchu byla Cx = 0,36. Středová část nesla nezvykle velké množství výstuh, včetně dveřních. Vnější panely a prahy byly jednostranně pozinkované, zajímavostí je nucené profukování dutin ventilační soustavou, zabraňující kondenzaci vlhkosti. Tento vůz nesl i světové prvenství v sériové montáži bezpečnostního vrstveného čelního skla Triplex Ten-Twenty.
Model 3500 byl osazen celohliníkovým osmiválcem OHV (ex Buick V8 1961) objemu 3,5 a výkonem 114 kW. Dva dvojité karburátory SU HIF6 měly termostatickou regulaci teploty nasávaného vzduchu a v prvních letech výroby i mechanicky ovládaný sytič. Motor disponoval širokým rozsahem otáček a výhodným průběhem kroutícího momentu s maximem již při 2500ot., jimž na pátý stupeň man. převodovky odpovídala rychlost cca 120 km/h. Akceleroval z 0 na 100 za 9,0sec (man.) a spotřeba se pohybovala v průměru kolem 12 až 14 L/100km. Zajímavostí bylo ponorné elektrické benzinové čerpadlo.
Rok 1977 přináší nové verze označené jako Rover 2300 a 2600 s karburačním (aut. sytič) řadovým šestiválcem OHC o objemech 2,3 resp 2,6 litru. Tyto vynikají spíše kultivovaným chodem než výkonem, navíc v praxi spotřeba paliva nebyla vzdálená značně výkonnějšímu osmiválci.
Spolu s menším faceliftem v roce 1982 přicházejí další tři nové modely: Rover 2000 s karburačním čtyřválcem 2.0 o výkonu 73 kW měl přitáhnout ekonomicky smýšlející zákazníky, ale v rozměrné karoserii se pouze trápil- přesto že mu nahrávala relativně nízká hmotnost mírně nad 1300kg. O mnoho lépe na tom nebyl ani nový Rover 2400 SD Turbo s italským naftovým čtyřválcem VM- Motori 2,4 OHV, který sice nabízel spotřebu 6.0/8.6/8.9 L/100km (režim 90/120/město), ale byl natolik hlučný, že zásadním spůsobem měnil jinak příkladný komfort cestování.
Poslední novinka již lépe odpovídala charakteru tohoto vozu: Model VITESSE byl osazen vstřikovou verzí osmiválce z Roveru 3500 a dosahoval výkonu 141 kW. Takto motorizován zvládl akcelerovat z 0 na 100 za 7,4 sec. a dosahoval největší rychlosti 216 km/h. Použitím elektronického vstřikování se však změnila jeho charakteristika, která nyní mírně ,,ztvrdla“, takže motor byl v nízkých otáčkách o něco méně pružný než karburační, zato nárust výkonu v ostatních režimech byl velice zřetelný a snížila se i spotřeba.Vůz byl klasické koncepce s motorem vpředu podélně a pohonem zadních kol. Převodovky pětistupňové manuální (vyjímečně 4st ze začátku výroby u 2300), příplatková automatika Borg Warner se třemi stupni byla standartní pro karburační osmiválec 3500, ten však mohl být bez příplatku vybaven i manuálem. Přední náprava se vzpěrami McPherson byla uložena na pomocném rámu, zadní tuhá náprava na podélných suvných ramenech. Konstruktérům se podařilo potlačit vrozené nectnosti tohoto druhu zadní nápravy, jež má tendenci v rychle projížděných zatáčkách ,,odskakovat“. Odpružení bylo tužší než u předchozích velkých Roverů, přesto komfortu zbývalo ještě dostatek. O tom, jak se konstruktéři vypořádali s naladěním zdánlivě archaického podvozku, svědčí mimo jiné i titul ,,Auto Roku 1977″ pro model 3500…
Interiér se vyznačoval zejména prostorností a ,,neanglicky“ moderním, až futuristickým designem přístrojové desky. Volant s mohutnou polštářovanou hlavou měl seřízení ve svislém i podélném směru. Převod řízení byl hodně strmý s 2,7 otáčkami od rejdu k rejdu. Sedadla byla rozměrná, potažená mikroplyšem, kůží či tweedem. Zadní opěradlo mělo velký záklon (podobně jako později Ford Scorpio I.), což vytvářelo potřebný prostor nad hlavou cestujících. Několik úrovní výbavy bylo podle jistého klíče přiřazováno k jednotlivým typům podle velikosti motorizace. Výbava byla poměrně bohatá i u levnějších verzí a obsahovala např. samonavíjecí pásy s kontrolkou upnutí, zbarvená skla, radiopřijímač atd. Za příplatek, či u vyšších výbav standartně bylo elektrické ovládání všech oken, klimatizace, centrální zamykání, bezpečnostní pneu Dunlop Denevo, či udržování stálé světlé výšky na zadní nápravě. Nejluxusnější výbava nesla tradiční označení Vanden Plas.
Výroba řady SD1 zkončila koncem roku 1986, kdy byla nahrazena řadou 800- postavenou na technickém základě Hondy Legend první generace. Rover SD1 byl posledním velkým vozem této značky vyvinutým ještě před technickou synergií s Hondou, či později s BMW (model 75).
Model Objem kW Nm km/h 2000 (karb.) 1994 73 163 167 2300 (karb.) 2350 88 181 180 2600 (karb.) 2579 95 206 185 3500 (karb.) 3528 114 289 200 Vitesse (EFI) 3528 141 299 216 2400SD Turbo 2393 67 193 165
Tatra 613: Nenáviděná i milovaná Saab 9000: Nesmrtelný Viking
58 Responses to Rover SD1 (1976- 1986): Avantgardní šlechtic
[1]
22. 1. 2007 v 22:23Angličan
jb, ono je to skoro jedno… ale Grace Kelly (mezi náma – jedna z nejkrásnějších bytostí, co chodily po tomhle světě…) v tom roce 82 řídila o generaci starší Rover P6 – jen s tímtéž motorem 3500 V8… ale na věci to stejně nic nemění. Ať je to jak je to – tak i po pádu nějakých 400 metrů to auto zachránilo aspoň mladou Stefanii… a jak to bylo s těma brzdma už nikdo nezjistí. Jo, je fakt, že před tím pádem začala kličkovat a nebrzdila… víc nikdo neví… každopádně je svět od té doby ošklivější…
[2]
23. 1. 2007 v 18:25mari
jerry: I já děkuji. Auta, která zde na svém blogu připomínám- mají jedno společné: Patřila do dvacetileté ,,zlaté evropské éry“ a jsou od střední třídy nahoru. A pamětníci i fandové je mají rádi. V dobách kdy zde ,,patnáctka žigulík“ byl symbolem luxusu, to byly absolutně nedostupné a mnohdy i neshlédnutelné ikony technického pokroku západu. Svézt se tehdy jediným z těchto vozů, mohlo to být pokládáno za stejně nepředstavitelnou věc, jako obletět zeměkouli s Gagarinem… Dnes se na ně díváme už jako na legendy, které nenávratně mizí v propadlišti dějin a zapomnění. Proto se snažím alespoň touto malou vzpomínkou oprášit ten nános prachu a ukázat je znovu těm- kdož o ně stojí…
[3]
23. 1. 2007 v 20:34vladi
mari:A robíš veľmi dobre;). Toto je môj najobľúbenejší blog, len tak ďalej!
[4]
24. 1. 2007 v 8:38mari
vladi: 😉 to mě těší! Díky
[5]
3. 2. 2007 v 15:23Libor Zezulka
Dobrý den, omlouvám se za off-topic příspěvek, ale mohl byste se mi – MARI – prosím ozvat na e-mail. Rád bych s vámi něco probral. Děkuji. Libor Zezulka
[6]
25. 3. 2007 v 19:43martin
ahoj nějakou dobu hledám něco o Rover Vitesse,můj otec ho vlastnil pár let a pak jej prodal,od té dpby jsem o tom to typu nic neslyšel.Byla to super kára v maximální výbavě,motor 2.7 V6.
[7]
29. 2. 2008 v 21:41barešák
ahojda, pro pár lidiček který tomuto autu propadly, mám jeden kousek označenej jako vanden plas efi, v plný výbavě, pro mě je to srdeční záležitost, už ho beru jako veterána, koupil jsem ho v 93 když mi bylo osumnáct za 22 tisíc, láska na první pohled, vyzkoušel jsem spoustu aut ale sd je jedinečný, kdo ho neřídil asi nepochopí, teď jsem na něj dal novej lak a začínám ho oblíkat spátky do parády, má pár much který mi na něm vaděj, jako sololit ve dveřích kterej moc dlouho nevydrží, ale třeba sedadla jsou nesmrtelný a hrozně pohodlný. celkově to je super kára kterou určitě nikdy neprodám, pro zajímavost současná cena se pohybuje okolo 300 tisíc. mám do něj hodně náhradních dílů a znám se s pár lidičkama který tendle šperk taky vlastněj, ale moc nás není…. s pozdravem Víťa z Hradce Králové
[8]
21. 9. 2008 v 19:12Petr
Ahoj Barešáku!
Tvůj text mne moc potěšil. Tento týden jsem si pořídil svůj dětský sen (v roce 1977 mi bylo 21 a s nedšením jsem hltal foto nového auta roku 77, za železnou oponou jsem mohl pouze vzdychat!!!) Rover SD1 3500 a poprvé jsem se dozvěděl o variantě Vanden Plas. Mám ho v krásné vínové barvě a béžové kůži. Najeto 145000 a výroba 82. Skoro všechno funguje… Dnes jsem se poprvé projel a bylo to super! Do roka vše opravím a příští rok jedu na Rover sraz!
Zdravím všechny aristokraty v jelenicích!
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.