-
Saab 9000: Nesmrtelný Viking
Saab vstoupil do vyšší střední třídy poprvé v roce 1984 modelem 9000, který se později stal jedním z nejdéle vyráběných modelů v novodobé historii automobilového průmyslu. Jeho vývoj začal v roce 1977 pod vedením technického ředitele Saabu Gunnara Larsona, a již tehdy se počítalo s tím, že bude postaven na platformě kterou později převezmou i některé budoucí modely koncernu Fiat. Cíl vývoje nového vozu byl jasný: Jízdním výkonem, komfortem, užitnou hodnotou a bezpečností měl zabezpečit Saabu důstojné místo v neustále sílící konkurenci této třídy.
Pro celkovou koncepci vozu byla opět vybrána varianta karoserie s výklopnou zadní stěnou a možností variabilního zvětšení zavazadlového prostoru, podobně jako u některých předchozích vozů této značky, poprvé však s motorem uloženým vpředu napříč. Novinka působila na rozdíl od ostatních výrobních řad Saabu neobvykle moderním a vyváženým dojmem, což však bylo některými příznivci této značky vnímáno jako ztráta identity. Rozměry vozu byly 4620mm délka, 1764 šířka bez zrc., 1420 výška, odpor vzduchu Cx 0,34. Vůz měl o něco větší světlou výšku než bylo tehdy obvyklé, což byl vzhledem k předpokládanému provozu provozu ve skandinávii záměr.
První pohonná jednotka byla převzata z typu Saab 900 Turbo 16 Aero a jednalo se o jeden z nejmodernějších přeplňovaných motorů té doby: Řadový čtyřválec DOHC se 16ti ventily, elektronickým vstřikováním Bosch LJ (LH)-Jetronic, přeplňovací soustavou regulující plnící tlak turbodmychadla Garett T3 na míru zohledněním oktanového čísla benzínu ( regulace APC) a tudíž zamezení možnosti vzniku nebezpečného klepání. Regulační soustava APC slučovala řídící jednotku, selenoidový ventil obtokové části turbíny, čidlo plnícího tlaku a piezoelektrické čidlo klepání. Díky této soustavě byl tento motor schopen provozu s palivem v rozpětí oktanového čísla 92 až 98 bez jakýchkoliv negativních vlivů s tím souvisejících.
Největší plnící přetlak turbodmychadla zde činil 85 kPa a plnící soustava byla doplněna o chladič stalačeného vzduchu, což dále zvyšovalo účinnost. Tento chladič si Saab vyvinul sám a zabraňoval problémům s námrazou uvnitř chladiče (při nízkých teplotách a vysoké vlhkosti vzduchu) tak, že při náznaku snížené průchodnosti jej jeho obtokový ventil jednoduše ,,přemostil“. To svědčí o velké pečlivosti výrobce, který nenechal nic náhodě a i relativně komplikovaný a moderní motor připravil na provoz v náročných severských podmínkách. O rok později pak dosavadní zapalovací soustavu s rozdělovačem nahradil novou- inovativní, označenou jako Saab Direct Ignition se zapalovací cívkou přímo nad každou svíčkou a možností vícenásobného přeskoku jiskry.Samotný motor měl výkon 129 kW a mimořádně výhodný průběh kroutícího momentu, vrcholící hodnotou 273Nm při 3000ot. Výrobce uváděl akceleraci 0-100 za 8,3 s., pružnost ze 70 na 110 (IV.) za 8.0s , a z 90 na 130 (V.) za 10.0s. ! To vše při spotřebě sotva přesahující 9 litrů… Katalyzátorová verze měla snížený výkon na 120 kW. Do dvou let byla nabídnuta i verze téhož motoru bez přeplňování s výkonem 94, později 96 kW.
V roce 1988 byla doplňena karosářská modifikace sedan (označení 9000 CD), která byla o 11cm delší a nabízela více reprezentační vzhled. Paleta motorů se roku 1989 rozrůstá o nový čtyřválec 2.3-16v, který se od menšího dvoulitru liší zejména zvětšeným zdvihem a dvojicí vyvažovacích hřídelů, rotujících dvojnásobnými otáčkami proti smyslu otáčení klikového hřídele. Toto řešení dále zlepšilo již tak vcelku solidní kulturu chodu, a mohlo se v tomto směru rovnat se šestiválci. I přes zdánlivě nevelký výkon 107 kW byla jízda s tímto motorem velmi příjemná, neboť 90% maxima kroutícího momentu bylo dostupné v rozsahu od 2000 do 5500 ot. Bylo jen otázkou času, kdy se tento vynikající motor objeví v přeplňované verzi. Ta přišla záhy a výkonem nejprve 143 posléze 147 kW ,,okřídlila“ obě karosářské varianty Saabu 9000, jež nyní plnily úlohu nejdynamičtějších švédských vozů opravdu s přehledem. Famózní pružnost motoru byla dána zejména kroutícím momentem 323Nm vrcholících v ,,dieselovských“ otáčkách 2000, později dokonce 1800/min! Pružnost tohoto motoru nepřipouštěla diskuze: 60- 100 (IV.) za 6,6s. a 80- 120 (V.) za 9,1s – a to navzdory poměrně ,,těžkému“ zpřevodování! S tímto motorem deklasoval Saab 9000 rozdílem třídy většinu šestiválcové konkurence, obdobné dynamiky byla schopna (s přihlédnutím k objemu motoru) snad jen Lancia Thema Turbo 16v a Audi 200 Turbo Quattro 20v.
Rok 1991 přináší výraznou vzhledovou modernizaci modelu s výklopnou zádí, který se vyní přejmenoval na 9000 CS a působil uhlazenějším a dynamičtějším dojmem. Nejvýraznější změnou byla snížená přední maska a světlomety a řešení bočního C sloupku včetně nové výklopné zádě se souvislým pásem koncových svítilen. Po technické stránce však zůstává vše bez výraznějších změn. V průběhu následujících několika let se paleta motorů začíná prudce rozrůstat: Hlavní změnou pro přeplňované varianty je nahrazení dosavadního řízení motoru novým systémem Trionic, který si Saab vyvinul speciálně na míru a výrazně pomohl snížit emise. Motor 2.3 Turbo-16 se rozděluje na tři varianty odstupňované plnícím přetlakem: 2.3 Turbo LPT (někdy označované jako Eco-Power) s výkonem 125 kW a plnícím tlakem 40kPa bez chladiče vzduchu, dále výše popsaný motor 2.3 Turbo-16 s výkonem 147kW a přetlakem 100kPa, a nejvýkonnější 2.3 Turbo-16 Aero s výkonem 165kW a přetlakem 108kPa. Tento nejvýkonnější motor se dodával jen pro model CS s výklopnou zádí a označením Aero. Akceleroval z 0-100 za 6,9 a dosahoval maximální rychlosti 240km/h. Byl spojen výhradně se sportovnějším naladěním podvozku a manuálním řazením.
Původní motor 2.0 Turbo-16 dostal také svou nízkotlakou verzi LPT o výkonu 110kW a pro některé trhy byla k dispozici i jeho původní verze s výkonem zvýšeným na 136kW. Naladění na 129 popř. 120 kW (s katalyzátorem) a vstřikováním Jetronic bylo vypuštěno z nabídky pro nadbytečnost. Jakkoliv byly všechny motory tohoto vozu výkonově dostačující (mnohdy více než dostačující), stále tu byla jakási morální absence šestiválce. Ten přichází až v roce 1994 při mírném faceliftu sedanu 9000 CD a pochází od německého Opelu Omega MV6. Tento atmosferický motor má výkon 155kW a dodává se do obou karosářských variant tohoto Saabu, a do nového luxusně vybaveného provedení sedanu CD Griffin. Spolu s dosud nejvýkonnějším modelem Aero je tento motor vybaven systémem trakční kontroly TCS. Nabízí srovnatelné jízdní výkony jako 2.3 Turbo-16, má však mnohem vyšší spotřebu a jeho hmotnost se negativně podepisuje na jinak výborných jízdních vlastnostech u lehčích čtyřválců. Po martyriu s jeho uložením (původní návrh vozu s velkým šestiválcem nepočítal) se ukázala další zrada v podobě záludné konstrukční chyby tohoto motoru v oblasti rozvodů. Zákazníci však stejně nadále preferovali čtyřválce. Diesel neměl Saab v nabídce.
Převodovky byly pětistupňové manuální, a až na vyjímky (např. Aero) byla všem k dispozici i automatická čtyřstupňová s blokováním měniče při IV. Ta však nebyla nikterak předimenzovaná, proto v kombinaci automatiky s motorem 2.3 Turbo-16 muselo dojít ke snížení špičky jeho kroutícího momentu na hodnotu 294Nm namísto standartních 323Nm pro manuál.
Model 9000 samozřejmě již od počátku splňoval vysoké bezpečnostní standarty této značky. Nosný skelet byl vyztužen prostorovou soustavou nosníků o uzavřeném průřezu, defermační zóny byly dostatečně dlouhé a s odstupňovanou tuhostí, nárazníky měly vzdorovat ,,parkovacím“ šťouchancům až do rychlosti cca 6km/h. Karoserie byla zhotovena ze žárově pozinkovaného plechu, což spolu s umístěním svárů mimo místa výrazného ostřiku a působení vlhkosti, jakož i pečlivě vyřešenou ventilací dutin zaručovalo dlouhou odolnost proti korozi.
Využitím vnitřního prostoru patřil Saab 9000 k nejlepším vozům své velikosti: Délka prostoru pro cestující dosahovala hodnoty 189cm, vnitřní šířka ve výši ramen pak 144cm. Přední i obě krajní zadní sedadla byla anatomicky tvarovaná včetně integrovaných opěrek hlavy. Byla čalouněna kůží nebo velmi příjemným plyšem. Pracoviště řidiče bylo navrženo jako souvislý kokpit ve tvaru obráceného písmene L, se středovou částí mírně stočenou k řidiči. Spínací skříňka se v rozporu s tradicí značky přemístnila ke sloupku řízení. Úroveň výbavy zohledňovala postavení tohoto modelu na vrcholu výrobního programu Saabu, byla tudíž náležitě bohatá a navíc přinášela i některé u konkurence méně obvyklé prvky jako např. větráky pro odmlžení oken v zadních dveřích, stěrače a ostřikovače světlometů, vyhřívání sedadel atd. Pochopitelně nechyběl ani bohatý seznam prvků příplatkové výbavy. V průběhu let byl doplněn o předepínače pásů, airbag řidiče, spolujezdce atd. Za zmínku stojí rychle nabíhající výkonná topná soustava. Výrobce jeden čas experimentoval i se zásobníkem teplé chladící kapaliny integrované do vodního oběhu motoru, který měl po dobu asi dvou dnů od vypnutí motoru zamezit většímu prochladnutí motoru a topení ve velkých mrazech.
Jízdní vlastnosti byly velice dobré, lze snad jen vytknout určité rezervy v pohlcování příčných nerovností, což bylo díky shodné podvozkové platformě pozorovatelné i u vozů Lancia Thema, Fiat Croma i Alfa 164. Karoserie je zpracována velice solidně, překvapí poměrně malá tloušťka bočních dveří, což však díky bezpečnostním výztuhám dovolilo využít maximum prostoru bez újmy na bezpečnosti. I základní atmosferický dvoulitr poskytuje vozu solidní dynamiku, požitkem je pochopitelně jízda v přeplňovaných verzích, které nabízejí masívní odezvu i na vyšší rychlostní stupně. Praxe potrdila nebývalou úspornost těchto velmi výkonných motorů. Vzhledem k severskému původu však překvapila malá kapacita sériově dodávané baterie u prvních modelů, což výrobce později napravil.
Saab 9000 byl svým způsobem ojedinělým zjevem, neboť s jednou výraznější vzhledovou modernizací vydržel ve výrobě neuvěřitelných 14let. Výroba zkončila v roce 1998, když byl postupně nahrazen modelem 9-5, vyvinutým již v těsnější spolupráci s GM/Opel. Saab 9000 se dočkal bezpočtu uznání za celkové řešení bezpečnosti, kvality a ekologické šetrnosti jeho výkonných pohonných jednotek, či vyjímečné mechanické trvanlivosti.
Motor Objem kW Nm Km/h 2.0-16 (do 1991) 1985 94 170 190 2.0-16 (od 1991) 1985 96 177 200 2.0-16 Turbo (bez Kat.) 1985 129 273 220 2.0-16 Turbo 1985 120 257 215 2.0-16 Turbo LPT 1985 110 215 210 2.0-16 Turbo * 1985 136 263 230 2.3-16 2290 107 207 205 2.3-16 Turbo ** 2290 147 323 235 2.3-16 Turbo LPT 2290 125 260 220 2.3-16 Turbo Aero 2290 165 342 240 3.0 V6 2962 155 270 230 * tento motor se nabízel jen pro vybrané trhy
** v prvních měsících výroby výkon 143 kW. Verze s automatikou má 294 Nm.
Rover SD1 (1976- 1986): Avantgardní šlechtic BMW 7 (E23, 1977-1986): Začátek úspěšné éry
141 Responses to Saab 9000: Nesmrtelný Viking
[1]
23. 5. 2007 v 18:42koudy
Navštivte:http://caar.xf.cz/
[2]
12. 6. 2007 v 8:29stajny
http://navstiv.uh-inzert.cz/346/
[3]
26. 6. 2007 v 16:59Hana
Nechce někdo koupit SAAB 9000 2.0L TUROBO,r.v.1993, tmavě modrý, klimatizace, v kůži.!?
[4]
5. 7. 2007 v 21:11joska
http://jawa555.blog.cz
[5]
22. 7. 2007 v 18:37david
Podívejte se na můj web.
[6]
27. 7. 2007 v 19:38Corlis
ahoj všichni, famozni článek, děkuju.
stal jsem se čerstvým majitelem sobíka 9000 cse 2.3t a úplně mi běhá mráz po zádech z jízdních výkonů. Servisuji u Romana šolce Speedparts a pátrám po původu autíčka, protože jede tak nějak víc než „normálně“ )) a mi běhá mrazík po zádech, jsem dočetl až k příspěvku od jendy č. 73 a z popisu by to mohl být můj kluk…….))
prosím jendu, jestli se sem podívá, o spojení se mnou. Na zádi mám nápis Hirsch…
děkuju za moje srdcové propadnutí téhle fajn značce…
[7]
27. 7. 2007 v 19:44Corlis
to Cmolda: človíčku zlatej, Milevsko ahooj! já jsem ze Sepekova původem, což je kamenem hod. To se někdy musíme srazit, jsem teda už x let v Praze ženatej, ale k rodičům jezdím. Pan třešnička tátovi děla elektriku furt.))
[8]
27. 8. 2007 v 21:54Cmolda
Corlis, taky moc zdravim! Sepekov znam moc dobre, urcite se muzem nekdy setkat, pisni mi na mejla nejaky kontakt.
Ja jsem ted bohuzel bez Saaba, v pěti tisících otáček se mi utrhla ojnice a vyletela blokem ven, takže shánim nový motor… Pokud by jste někdo něco měl, kontaktujte mě na mejlu.
Nikdy bych to od Saaba nečekal, motor měl 230tis km, plny servis ve Svycarsku, v 5tis. otaček se mi na čtyrku ve 190km/hod stalo to co jsem popsal.
Takže Saabisti bacha na to…
[9]
29. 8. 2007 v 17:26Saab-37
Lidi… mi máme Saab 9-5 LPT Turbo a je to nejlepší co jsem kdy viděl… je to nádherný auto… má stříbrnou metlu takže je to ještě hezčí… Lidi… Doporučuju vám koupit si auto SAAB 9-5 ! kam se na soba hrabe blbá oktávka nebo fábie….
[10]
31. 8. 2007 v 10:57Cmolda
Zdravím všechny Saabisty!
Měl bych prosbu. Řeším výmenu motoru a proto jsem si zjišťoval pár informací. Jedná se o motory 2,3. Blok 2,3 LPT 125kW je odlišný od verzí 147KW… Mám možnost ke koupi motor 147KW, ale problém je v tom, že už nemá vstřiky a turbo. Tyto věci bych tedy použil ze svého LPT včetně počítače.
V Jesenici jsem zjistil, že vstřiky, hlava, převodovka a uložení motoru je u obou verzí shodné. 147KW blok bude zřejmě jen masivnější. Jediné co nevím a na co se ptám je, zda na tento blok půjde použít moje turbo z LPT. Máte s tím někdo zkušenosti? Jsou turba tvarově shodná? abych je mohl připevnit na karter….?
Díky moc, Čmolda
[11]
14. 9. 2007 v 10:18otto
2,3 LPT (125kW) a FPT (147kW) (aj aero, to ma ine turbo – mitsubishi) maju identicke motory rozdiel je jedine v tom ze 125kW nema APC, ale ma turbo a wastegate priamo prepojene hadickou
vstreky su pre vsetky turba rovnake
moj nazor, kup rovno aj APC aj ECU zo 147kW 😉
[12]
18. 9. 2007 v 23:09Cmolda
Otto, děkuji moc za informace. Mohl bych tě poprosit, nemohl by si se mi ozvat na email? Ten motor co jsem měl kupovat mi utekl před rukama… Díky, ahoj
[13]
18. 9. 2007 v 23:12Cmolda
Koupím motor na Saab 9000 2,3, či totálku 1991+. Nabídky či jakékoliv info na email. Předem děkuji všem za případné kontakty…
[14]
19. 9. 2007 v 13:51Cmolda
Měl bych prosbu kdo můžete poradit k motorům 2,3:
1) 125KW LPT se liší od 147KW FTP pouze absencí APC či té tlakové soustavy? Turbíny jsou jinak shodné?
2)Je možné dostat na motor s automatem manuální převodovku? Mám doma komplet manuál s ulítlou ojnicí spasuji to s blokem z automatu? Co se zde musí měnit…
Předem díky
[15]
17. 10. 2007 v 21:30Tom
Právě sem si přečetl onen článek a jenom musím s pisatelem vřele souhlasit….už od malička vyrůstám v rodině saab.
Můj otec je šílenec do této značky a od roku 95 sme snad vlastnili každý následující model vozu…..posledním kouskem je saab 9-5 aero….je malinko přečipovaný asi 336koní, 420nm a o dvojtém turbu a sadě závodních filtrů a výfuku nemluvě….je to nádhera vidět, že se i mladá generace o podobné auta zajímá….poslední dobou spíš narážím na pravý opak…
[16]
26. 10. 2007 v 21:38sobista
cmolda: je mozny vymenit automat a manual, ale pozor, jsou tam jiny poloosy.
[17]
28. 10. 2007 v 19:30Péťa démon
No jo saab byly vždycky pěkný káry ale v česku jích moc není a servisy už vůbec né jinak pěkný auto.
[18]
2. 11. 2007 v 12:48otto
to Péťa démon: saabov aj servisov je dost, len treba vedet kde 😉
[19]
4. 11. 2007 v 17:04milos khaur
nemám se saabi zkušenosti,a koupil jsem nedávno 900 2.5se,s motorem od opla,v automatu,řekněte mi někdo,jestli jsou dobrý,nebo se sypou.Má najeto 140tis.,a zatím jezdí ´dobře.Dík Miloš
[20]
11. 11. 2007 v 6:50Corlis
Cmoldo, ahoj, zavolej mi nebo napis na maila a ja te nakontaktuju na človíka, který ví o saabech všechno a i je dělá….jinak http://www.trollparts.cz….je to jeho stránka, uzce spolupracuje s trollama (trolljets) z Harfy a má na saaby úplně vše všechno, super kluk. myslím dokonce, že tvoje auto mu stojí na dvoře na ND /mezi dalšími 8-mi ..)) ) tel mna mne 724284116.
[21]
17. 11. 2007 v 0:35Benito
Děkuji za pěkný článek:
Včera jse si domu dovezl Saab 9000,rv.89,model 90,2,3i,jsem fanda značky,měl jsem tu čest z 9-5 Aero Combi 250k a ta me k Saabum přivedla.Mam auto po prvním majiteli z Němceka ze servisní knížkou a 112000 km.Doufam,že bude bezproblému fungovat,je to přece už jenom dědeček,teď je v servisu na výměně běžnch věcí jako olej svíčky atd…a pak si ho snad užiju.Máte někdo zkušenosti ze servisem ve Vojkovicích u Brna?Díky…
[22]
17. 11. 2007 v 0:37Benito
Jinak ps možná jsem taky skoro nejmladší saabista…bude mi 20…je pravda že nikoho jineho v mém věku neznam:-)
[23]
21. 11. 2007 v 22:29Nicki
Zdravím – doporučuju pro motory 9.5 Aero (zvlášť pak, pokud máte zvýšený výkon) motorový olej MOBIL 1. Snáší vyšší teploty – což je u motoru 9.5 Aero v případě dlouhodbé zátěže delší jízdou na plný výkon na dálnici apod. – zvlášť důležitý. Taky jsem provedl úpravu odvětrání klikové skříně – taky důležitá věc – původní provedení je nevyhovující. Takže teď po úpravě výkonu se nebojím Soba občas trochu „prohnat“… Čumej pak takový machýrci v Audinách a Meďourech… Passaty atd. moc nevnímám… :o))
[24]
23. 11. 2007 v 16:41bobo
super
[25]
24. 11. 2007 v 9:49Nicki
Tak jsem sundal letni kola 17″ a jsou nainstalovany litaky 16″ se zimnim obutim. Nevite nekdo cirou nahodou, kdo by nachromoval 17 palcovy disky ?? Nemuzu nikde najit – ale ne nastrik – ale klasicky galvanickou cestou.. Zvazoval jsem lesteni, ale chrom by byl trvanlivejsi… Jo a kdybyste nekdo vedel o prednich sedackach v elektrice s pametmi (9.5) a s pripadne ventilatory v sedakach a operadlech – dejte pls info – dik…
[26]
24. 12. 2007 v 21:02Zdeněk Jirsa
Mám doma sedačky z 9-5Grifffin. 739 002 280
[27]
25. 12. 2007 v 20:53Pepa
Zdravím všechny příznivce Sábíků. Letos jsem koupil Saab 9000 CSE r.v. 1996, motor je upraven od firmy HIRSCH a má výkon 215 koníků. V současné době potřebuji vyměnit rozvodový řetěz a nemám k tomu žádné informace. Proto Vás chci poprosit, jestli bude někdo z Vás ochotný pomoci začínajícímu Sábáku s touto opravou. Auto nechci dávat do servisu, protože s tím mám špatné zkušenosti a navíc chci to auto poznat dokonale. Další prosbu, kterou k Vám mám, potřebuji zjistit, kdy bude sraz Sábíků. Nikde jsem nenašel informaci o srazu. V případě, že mi někdo pomůže s tím řetězem, tak si spolu na srazu dáme určitě panáka. Díky. Pepa.
[28]
28. 1. 2008 v 19:33Pepa
Čekal jsem velmi dlouho, že mi někdo pošle alespoň malou zprávičku ohledně výměny řetězů – rozvodového a vyvažovacího, ale mám smůlu. Takže jsem výměnu udělal sám a povedlo se to. Auto jede úplně jinak. Mám vyzkoušen jeden úsek, kde jsem se starým řetězem jezdil přibližně 90km/h a auto jsem nešetřil, po výměně řetězů jsem na stejném úseku jel 120 km/h. K výměně řetězů můžu uvést, že to není nijak složité, protože jsou všude rysky a je označen i řetěz. Hlavně je problém u šroubů u vany, které drží prsa. Je tam málo místa na klíče, takže jsem nad tím strávil spoustu času. Jestli bude někdo potřebovat poradit, tak stačí napsat. Budu se snažit. Zdravím všechny.
[29]
19. 2. 2008 v 13:21bong
nedam na něj dopustit na švába 😉
[30]
19. 2. 2008 v 13:22bong
benito : me je teprv 18 🙂
[31]
27. 2. 2008 v 9:51lotus7
Zdarec všem!
Trochu náhodou jsem se dostal ke kabriu 900 2.3 r.v.97. Jsem bez zkušností s touto značkou, ale auto mě rychle chytlo a stávám se vášnivým saabistou. Pokud máte chuť, uvítám rady a zkušenosti, které by se mi mohly alespoň teď zpočátku hodit. Třeba nějakej vyzkoušenej servis v Praze nebo okolí, případně jestli tenhle modýlek nemá některý mouchy, na který si mám dát pozor atd. Dík všem!
[32]
11. 3. 2008 v 20:13radar
Zdravím všechny stejně nakažené přiznivce saabu.O saab sem se začal zajimat už v 16 a 9000 byla pro mě jasna volba.Ted my je 18 a uz na me ceka u dědy v německu Saab 9000 2.3 Turbo CSE rv. 10/1992 kterej sem koupil za 700euro težce vydelanejch penez a uz se tesim ze ho dotahnu dom.Jinak ste my udelaly ohromnou radost velkym ohlasem k této značce.A strašne se tešim až budu moct dorazit na sraz a všechny vás poznat a patřičně pokecat :).Jen doufám že nebudu v okoli brna jedinej sobista.Díky všem radar.
[33]
12. 4. 2008 v 12:56Pepa
Čau lidi. Potřeboval bych zjistit, kdy bude sraz a kde. Ještě jsem na sraze nebyl, tak ho nechci prošvihnout. Díky za odpověď.
[34]
22. 4. 2008 v 12:41sobista
http://www.garage-machacek.cz/aktuality.htm
3.5. roudnice na letisti
[35]
12. 6. 2008 v 8:20Tomas
jestli mate nekdo zajem o saab 9000CS 2,3T tak cena k jednani je velmy nizka kolem 22000 tis,rodinne duvody
[36]
2. 7. 2008 v 22:15marty321
každý kdo má rád auta tak určitě musí kliknout na web
[37]
27. 9. 2008 v 22:44Pepa
Nazdar sábisti. V roce 1995 jsem byl vlastníkem ameriky a tak jsem se zajel podívat s manželkou na sraz amerik. Tak to mi spadla brada. Mám tím na mysli, jak se chovají k sobě a k ostatním majitelé amerik a sábíků. Když jsem byl s manželkou na srazu sábíků na letišti v Krásně u Karlových Varů, tak kohokoliv jsem požádal, zda by mohl otevřít motorový prostor, nikdo neodmítl a vždy jsme si popovídali o problémech a předávali různé zkušenosti. U majitelů amerik – bez komentáře. Musel bych mluvit sprostě. Jsem velmi rád, že jsem si s manželkou koupil Soba. Lidi jste prostě super. Mějte se fajn. Pepa.
[38]
23. 1. 2009 v 13:35Pepa
Čau lidi. Přeji všem majitelům a příznivcům sobů hodně štěstí a zdraví v novém roce a hlavně hodně kilometrů bez nehod. Mám velkou prosbu. potřebuji zjistit, kdy proběhnou srazy sobů. Já jsem na internetu nic nenašel. Předem moc děkuji. Pepa.
[39]
3. 2. 2009 v 22:57Pepa
Čau lidi. Potřebuji poradit. Mám problém s naším sobíkem – 9000 CSE 2T – HIRSCH, když je studený motor a nastartuji, tak to pod přístrojovkou doslova chrčí. Po vypnutí motoru musím klepnout do přístrojovky a potom to přestane. Když bylo teplo, tak to bylo v pohodě. Takže budu muset rozebrat přístrojovku a podívat se pod ní. Máte s tím někdo nějakou zkušenost? Předem díky za rady. Pepa.
[40]
11. 6. 2009 v 20:16Pepa
Zdravím sabisty, potřebuji poradit s výměnou palivového filtru. Nemůžu ho najít. Ptal jsem se na sraze v Roudnici jednoho kolegy, ale jsme na tom stejně. Díky za radu. Pepa.
[41]
26. 1. 2012 v 23:29GTTI
Zdravím kde bych mohl získat více info a nevíte v kterých motorizacích a modelech či VIN od-do byla tuta inovace použita:
Výrobce jeden čas experimentoval i se zásobníkem teplé chladící kapaliny integrované do vodního oběhu motoru, který měl po dobu asi dvou dnů od vypnutí motoru zamezit většímu prochladnutí motoru a topení ve velkých mrazech.
Nebo jestli vůbec byla zavedena do série.
Díky za info
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.