-
Mitsubishi Sigma: Elektronický diamant
Tak jako ostatní japonští výrobci, i Mitsubishi chtělo v Evropě nabídnout model vyšší třídy. Takový vůz sice ve svém výrobním programu mělo, ale byl to konstrukčně již nevyhovující Debonair V., navíc určený jen pro domácí trh. Situace se změnila až koncem roku 1990, představením nové řady Sigma/Diamante.
Mitsubishi při vývoji zůročilo všechny dostupné pokrokové řešení které mělo, aby mohlo dostát prioritě nabídnout technologicky nejvyspělejší vůz vyšší třídy. O tom, že se výsledek podařil, svědčí i titul ,,Japonský Vůz Roku 1991″. Design klasického sedanu (délka 4,75m) byl velmi elegantní, přesto střízlivý a prostý módních výstřelků. Příď měla po vzoru Galantu negativně skloněnou masku a světlomety, což navozovalo dojem mírného podmračení a agresivity. Zadní svítilny tvořily souvislý pás s výřezem pro poznávací značku. Hodnota aerodynamického odporu Cx 0,32 nebyla zrovna rekordní, výrobce se raději soustředil na výbornou směrovou stabilitu při vysokých rychlostech a na odolnost proti bočnímu větru. Od Sigmy byl pro některé trhy odvozen model Diamante, který měl jiný tvar zadních dveří (chybělo třetí boční okénko) a bezrámová boční okna.
Celek karoserie byl velmi tuhý a prospíval jak bezpečnosti, tak i dlouhodobému zaručení akustického komfortu: Karoserie na nerovnostech tolik ,,nepracovala“ a pazvuky v interiéru byly omezeny na minimum. Čím však Sigma šokovala především- 80% všech karosářských dílů bylo vyrobeno z nerezové oceli, zbytek byl chráněn silnou galvanickou vrstvou. Netřeba připomínat, že v zemi vzniku se ochraně proti rzi věnovala péče mnohdy menší než malá…
Do začátku nastoupila Sigma s vidlicovým šestiválcem 3.0, a to ve verzi se dvěma popř. čtyřmi ventily na válec. V principu se jednalo o již vyráběný motor (Sapporo, Debonair V.), v detailech dále vylepšený. Zajímavostí byl ventilový rozvod modelu V6 24v, u něhož bylo pro styk vahadla s vačkou použito ložisko, čímž se podařilo snížit ztráty třením pod úrověň dvouventilu. Oba motory měly vinikající průběh točivého momentu, na čemž měla podíl i variabilní dvoustupňová délka sání přepínaná klapkou v závislosti na otáčkách. Vůbec celé ,,dýchání“ motoru bylo vyřešeno velice dobře, o tom svědčí i hladká plastová vrstva uvnitř celé délky sání. Vačkové hřídele poháněl řemen. Úroveň vibrací a hlučnosti byla tak nízká, že se mohla rovnat nejlepším řadovým (!) šestiválcům od renomované konkurence.
S oběma motory se nabízela jednak manuální 5st. převodovka, ale hlavně nová čtyřstupnová samočinná o jejíchž kvalitách se mohlo konkurenci po dobu dalších deseti let jen zdát. Řadila téměř neznatelně a reagovala okamžitě na jakékoliv provozní podmínky, navíc zde byla možnost klasického nastavení na ekonomický a sportovní program. Řídící jednotka motoru byla pro typ s automatem použita jiná než pro manuál, protože řízení motoru bylo spojeno do jednoho logického celku s řízením převodovky.
Podvozek byl výkladní skříní techniky: V nabídce byl i typ 4WS s řízením všech kol (těch zadních pomocí samostatného hydraulického okruhu), elektronicky řízenou pružící soustavou a doplňkovými vzduchovými jednotkami. Tato soustava pružení byla za příplatek k dispozici i pro výkonnější verzi V6 24v s předním pohonem. Řízení všech kol již bylo dostatečně vyzkoušeno u jiných výrobců (např. Honda) a Mitsubishi si udělalo malý předvoj v typu Galant Dynamic4 o dva roky dříve. Vůz vybavený tímto systémem zvládal panické reakce změny směru mnohem klidněji, a v rychle projížděných zatáčkách pomáhal držet požadovanou stopu. I bez řízení zadních kol měla Sigma jízdní vlastnosti na vrcholu segmentu, v kategorii vozů s předním pohonem pak byla naprostou špičkou.
Interiér plnil nejvyšší nároky na ergonomii a kvalitu zpracování, místa bylo úměrně velikosti vozu. Sedadla byla potažena kvalitním plyšem nebo kůží, plně elektronicky řízená klimatizace byla standartem, okna / zrcátka / sedadla byla elektricky ovládaná, a vysoký ,,tunel“ mezi sedadly navozoval sportovní atmosféru. Hladina hluku byla velmi nízká (64dB při 100km/h) a zaručovala výbornou akustickou pohodu . Nabídku později doplnila i elegantní verze kombi Sigma Station Wagon.
Dojem z řízení Sigmy je i po letech vynikající: Jízdní vlastnosti jsou špičkové, odpružení pevné ale neobtěžující rázy, dynamika motoru překvapující a řazení automatu snad lepší být ani nemůže. Sigma se nabízela i u nás, ale jak už to tak chodí- byla to naprosto minoritní a individualistická záležitost. To byla velká škoda, protože po technické stránce byla vrcholem třídy. Cena na našem trhu se pohybovala kolem 1,5 mil za V6 24v. Ze scény zmizela v roce 1996 bez svého nástupce. Její úlohu měl na trhu zastat nový model Galantu (1997), ale ten byl pochopitelně technicky mnohem jednodušší a tudíž i levnější, a v podstatě byl jen pokračovatelem Galantu předchozího. Na základě dvojčete Diamante pak ještě vzniklo postupně několik modelů, zejména pro australský a japonský trh. Tyto se pak nabízely i s menšími šestiválci 2.0 a 2.5. Jméno Sigma však zůstalo vyhrazeno pro špičkové modely, výhradně s dvojicí zmiňovaných ,,třílitrů“.
Motor Objem kW Nm km/h 3.0 V6 2972 130 251 220 3.0 V6 aut. 2972 130 251 215 3.0 V6 24v 2972 151 270 230 3.0 V6 24v 2972 151 270 225* * Platí i pro V6 24v aut. 4WS
Mercedes- Benz 190 (W201): ,,Lidová hvězda“ Ford Scorpio I. : Prostorový zázrak
54 Responses to Mitsubishi Sigma: Elektronický diamant
[1]
6. 7. 2008 v 20:36samohyb
nebo budou drahý.
a na nic myslím, jako že když do 15 let starýho auta narveš 50K aby se zas dostalo do slušnýho stavu, není to zrovna ono, pokud nechceš renovovat nebo tunit.
[2]
17. 8. 2008 v 11:16pette
Krásné auti,kdysi jsem si ho chtěl koupit,ale dělají je jen ve 3.0,na což jsem jako student fakt neměl . . .
[3]
18. 8. 2008 v 18:34aluet
Zdravim všechny taky mam Sigmu 24V automat , ale zčal mi zlobit automat chtěl bych to předělat na manual má s tim někdo skušenost ?
[4]
21. 3. 2011 v 1:26dimitripeterson
Ahoj Ahoj (VYKUPUJEM SIGMU alebo DIAMANTE HOCIKEDY VOLAŤ )
mobil: 00421902745474
e-mail: bielenypeter@seznam.cz
Taaak Sigmička je jednoznačne auto ktoré spĺňa všetko čo by len auto malo!
Mal som 3,0 24V manualnu prevodovku vyrobene 1993 a bolo to jedno z najspolahlivejších aut ake som mal . Ak zháňate náhradne diely tak veľa vám ich bude pasovať s Mitsubishi 3000GT 🙂 . Dokonca u 24V by sa malo dať namontovať aj turbo 😀 neviem to isto lebo som ho uz nestihol namontovat na svoju lebo mi preskocil rozvodovy remen a bolo po motore . Auto bolo POHODLNE , TICHE , BEZ AKEJKOĽVEK HRDZE , S VINIKAJUCOU STABILITOU kym ste ho nedostali do SMIKU potom uz pochopitelne ,,Kg,, a ,,odstrediva sila,, robili svoje 😀 ale dostat ho do smiku dalo poriadne zabrat 😀 . A pokial chodite na nom od 4tis. otacok za minutu a viac , tak ten pocit z jazdy a ten zvuk motora stal naozaj zavsetko a nebolo cloveka na ulici ktory by sa po vas neobzrel B-) .
MITSUBISHI SIGMA možem LEN A LEN odporúčať !!!
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.