-
Renault Safrane: Život ve stínu
Na Ženevském autosalonu v roce 1992 představil Renault svou novou vlajkovou loď s názvem Safrane. Nástupce ,,pětadvacítky“ pokračoval v novém trendu započatém u Clia- totiž označování modelu vlastním jménem místo čísla. Je krutou ironií osudu, jak se v tomto případě dokázal prolnout život tohoto modelu s jeho jménem: Safrane se stal opravdu šafránem…
Základní koncepce zůstala bez výrazné změny. Nadále se jednalo o vůz délky cca 4,7m s elegantní siluetou a výklopnou zadní stěnou. Důraz měl být tentokrát kladen především na solidnost konstrukce, komfort a úroveň zpracování. Výrobní závod v Sandouville byl rekonstruován s nákladem téměř 4mld. franků a modernizace jeho zařízení měla zvýšit produktivitu i kvalitu výroby.
Po stránce vnějšího designu nepřinášel Safrane žádné nové standarty. Tým vedený designérem Le Quémentem měl nyní více svázané ruce, protože vedení Renaultu jasně dalo najevo že v této třídě nestojí o experimenty. Výsledek tomu plně odpovídal: Nový model byl vyvážený a elegantní, ale proti svému předchůdci snad i trochu konzervativní. Aerodynamika se ustálila na téže hodnotě jako u hranatého R25: Cx 0,28.Technika hrála u velkých Renaultů vždy zásadní roli a Safrane na ni sázel také: Především se dostalo na již osvědčené čtyřválce 2.0 a 2.2, oba ve variantě se dvěma a se třemi ventily na válec. Tyto čtyřválce dostaly zdokonalenou plnící soustavu s přídavným malým vzduchovým kanálkem ke každému válci, čímž se podporovalo spalování v nízkých otáčkách. Roli špičkového motoru plnil letitý šestiválec PRV s vyvažovacím hřídelem, nyní zvětšený na objem 3.0. Nadále si zachovával pouze 2 ventily na válec, byl však příkladně odhlučněný a s dobrým průběhem točivého momentu. Jeho přeplňovaná verze pro Safrane Biturbo měla výrazně snížený kompresní poměr až k hranici 7,6:1 a byla opatřena dvěma turbodmychadly Garett T3 s plnícím přetlakem 77kPa. I přes hmotnost 1700kg dokázal tento model akcelerovat z 0-100km/h za 7,2s a stal se dodnes nejrychlejším francouzkým sedanem. Diesely zastupovala zpočátku dvojice 2.1 a 2.5 TD, z nichž ten menší byl hmotností Safranu zatížen až k hranici únosnosti, a ten větší si s úsporností starosti nedělal.
Velkou novinkou byla možnost zvolit pohon všech kol nazvaný Quadra pro typ s atmosferickým šestiválcem, pro Biturbo pak byl nabízen sériově. Jednalo se o pohon trvalý se základním rozdělením 60:40 na přední/zadní nápravu. Tento poměr byl podle aktuální potřeby upravován viskózní spojkou. V této verzi měl diferenciál zadní nápravy ručně ovládaný závěr, který šlo použít jen pro první rych. stupeň a zpátečku.
V roce 1997 prochází Safrane decentním faceliftem: Celá přední maska a nárazník působí více reprezentačním dojmem, nová zadní světla vůz opticky rozšiřují. V nabídce motorů téměř nezůstává kámen na kameni: Přichází nový dvoulitrový motor nahrazující celé kvarteto benzínových čtyřválců, mezeru mezi ním a stávajícím atmosferickým šestiválcem vyplnil řadový pětiválec ze spolupráce s Volvem (hlavu válců dodal Renault). Biturbo i pohon všech kol mizí z nabídky bez náhrady, nový motor 2.2 TD z Laguny nahrazuje oba dosavadní diesely. O 2 roky později přichází nový šestiválec V6 3.0 24v a završuje kompletní obměnu v motorovém prostoru.
Převodovky byly pětistupňové manuální, pro vybrané typy pak elektronicky řízená 4st. automatická s blokováním měniče při III. a IV.
V interiéru byl Safrane mnohem zajímavější než zvenčí. Masivní přístrojová deska měla ve stylu R25 stínící plochu protaženou až nad středový panel, místa bylo opravdu dostatek a kvalita zpracování dávala jasně najevo ambice ve vyšší třídě. Úroveň výbavy se lišila podle použitého motoru, i ta základní byla opět (v tradici značky) velice bohatá. Na opačném konci palety se nacházel pompézní model Baccara s koženým čalouněním, ergomatickým vybyvením pro přední sedadla, elektronicky řízenou charakteristikou tlumičů atd atd… Krátce po faceliftu se tato verze přejmenovala na Initiale, ale řízení tlumičů již vypadlo z nabídky pro poruchovost.
Po stránce jízdního pohodlí patřil Safrane opět k nejlepším ve své třídě, vybavením vrcholných verzí dokonce svou třídu překračoval. Jízdní vlastnosti byly podřízeny maximálnímu komfortu, přesto vůz zůstával dobře čitelný a směrově stabilní i při vysoké rychlosti. Nedotáčivost byla s přihlédnutím k hmotnosti a charakteru vozu očekávatelná. Pohon všech kol Quadra měl za úkol především zlepšit jistotu při snížených adhezních podmínkách, nikoliv nabídnout sportovní zážitky.
Safrane byl nenápadným a kvalitním vozem. Celkově ale jeho existence nebyla bohužel moc úspěšná. Největším důvodem byla absence prestižního image, tím druhým pak zdrženlivý vnější design. Právě tyto spíše subjektivní atributy rozhodly o osudu tohoto prostorného, velice pohodlného luxusního vozu. Svou roli na tom sehrál fakt, že se postupně a bez náhrady vytratily technicky zajímavé verze (Biturbo, Quadra) a zůstala pouze konvenční technika, ale také že se tato třída již od poloviny 90tých let potýkala s velkým úbytkem zákazníků.
Výroby zkončila v roce 2000. Jeho nástupce Vel Satis prokazuje nejenom velkou houževnatost výrobce- který se této třídy nechce vzdát, ale zejména je luxusním vozem zcela nové koncepce. Jak už to u průkopníků chodí, svým novátorstvím předběhl svou dobu natolik, že zůstane vyhrazen jen pro vyznavače avantgardy…
Motor Objem kW Nm km/h 2.0i 8v 1995 77 155 189 2.0i 12v 1995 97 170 203 2.0i 16v 1948 100 182 207 2.2i 8v 2165 79 175 189 2.2i 12v 2165 101 182 206 2.5i 20v 2435 121 211 220 3.0 V6 PRV 2975 123 235 220/212/214* 3.0 V6 24v Aut. 2946 140 267 225 3.0 Biturbo Quadra 2963 193 363 250 2.1 dT 2068 65 187 177 2.2 dT 2188 83 234 192 2.5 dT 2499 83 240 195 * údaje v pořadí: manuál /automat /Quadra manuál
Ford Scorpio I. : Prostorový zázrak Opel Omega A : Auto za dvě miliardy
130 Responses to Renault Safrane: Život ve stínu
[1]
10. 5. 2007 v 21:32khalid
salut vola http://www.hyooh.com sit de music et nachat
[2]
30. 5. 2007 v 11:02jarda
Ahoj všem
mam safrana 3l a potřebuji se zeptat kde je přesně piloví filtr,může mě někdo poradit.Děkuji
[3]
31. 5. 2007 v 20:31ivan
zitra ti to napišu Jardo
[4]
1. 6. 2007 v 10:48Bóďa
pylový filtr je přesně když odděláš stěraře, pod nima ten plast tak napravý straně pod plastem by měl být pylový filtr, ale s těma je to takový všelijaký. spoustu safranu je nema, kdyz se zeptas v renaultu tak ti reknou ze se nedelal, kdyz se zeptas v jinym renaultu tak ti nabidnou hned nekolik tvaru atd.
[5]
2. 9. 2007 v 23:30Janča
Ahoj všichni. Jsem tu poprvé a chci se pochlubit,že už dva roky taky vlasním super auto pyšnící se názvem Safran. Je to rok 1995 s motorem 2,2i 12v a veškerou výbavou z V6. Sebrala jsem ho svému příteli,který se s ním těžko loučil. Ale musel!!! Mám ho po kompletní repasi a jediné co mu ubývá na kráse je nový kabátek. Barvu mám vybranou,jen mi zbívá zlomit přítele!
Tak ahoj všem a šafránům zdar
[6]
11. 9. 2007 v 13:05Vmax
Nezbývá mi než souhlasit Safran ja fakt vymazlený autíčko, i když sama jednoho mám rv 94 3.0 přemýšlím o jeho prodeji a místo něj Espace 97, ale nemůžu se rozhodnout je to mazel:-))) On se na první pohled nezdá, ale když si do něj někdo sedne tak fakt čumí, co všechno má a umí:-)
[7]
15. 9. 2007 v 10:58márty
cauvec liidi,mám šafránka 2,2dT nalítáno 400000km a parada,pohodlí a vsechny jízdní vlastnosti SUPER jen mne trochu cvrka turbo takze bude muset prijit novy ale co se da delat,do krasnyho a velkyho auta se musi investovat,mejte se priznivci rencka a hlavne safrana
[8]
19. 9. 2007 v 17:52ladkab
Dobry den mam na prodej RENAULT SAFRANE typ: BACCARA 3,0Ei je cely v kuzi a plne vybavě. Ma najeto 125000km rok vyroby 10/95. pokud by nekdo mel zajem tak me kontaktujte na e-mail: blahovaladka@seznam.cz podrobnosti a foto zaslu na e-mail. S pozdravem ladka
[9]
29. 10. 2007 v 14:58Honza ostrava
Ahoj. Také už jezdím několik let v safranu jsem 2 majitel auta s r.v.2000 ,2,0 , 16 V 100 kw, jsem nad míru spokojen a už dnes si lámu hlavu až budu muset pořídit jiné novější auto jaké to bude při tomto komfortu . No nevím nevím ahoj.
[10]
14. 11. 2007 v 3:51bleky
Zdravim
Nemate nahodou technologicky postup na vymenu spojky na 3.0 bi turbo?
[11]
19. 11. 2007 v 2:01DOM
ahojda jen tak brouzdám po netu a najednou jsem našel tuhle stránku a koukám co je příznivců tohohle vozu já mám taky safrana 3.0 V6 1993 a je to super autíčko plný luxusu lepší neznám až na spotřebu je to nejlepší auto co na trhu kdy bylo tak ahojda
[12]
10. 12. 2007 v 21:45Péťa démon
Jo safráne to je kára moc se my líbý je alegantní a super motory zkrátka francouz mno
[13]
18. 1. 2008 v 17:47Honza ostrava
Ahoj némáte někdo náhodou spínač do dveří ,, dveře u řidiče “ spínač pro signalizaci otevř.dveří a ostatní funkce . Dík Honza
[14]
18. 1. 2008 v 17:47Honza ostrava
Ahoj némáte někdo náhodou spínač do dveří ,, dveře u řidiče “ spínač pro signalizaci otevř.dveří a ostatní funkce . Dík Honza
[15]
10. 2. 2008 v 19:59alena
ahoj právě mi darovali safrana rok výroby 1997a vůbec nevím co mě čeká a hlavně bych potřebovala manual v češtině. prosím kde ho sehnat
[16]
24. 2. 2008 v 17:29garfild
čaute ja mám aj R 25 2,2 kde je nesmrtelný motor a mám aj safran s 2,2 12 ventil kde praskla hlava a nebol prvý prvda a motor papal vodičku a zadrel sa potvorka tak na tom teraz makam nové krúšky ložiská tesnenia a ked to poskladamá a nepojde tak ho podpálim aj s tou vyvarenou hlavou.
[17]
17. 3. 2008 v 1:48NeviM
tak jsem po delsi dobe opet narazi na tuto diskusi:)
bleky:
asi takhle: odpojis nahon tachometru, konektor z cidla zpatecky, spojkovy hydraulicky valecek (2 srouby),2 vodni hadice z olejoveho chladice, poloosy (jeste pred tim vypustit olej),krici plech mezi olejovou vanou,setrvakem a vyfkovou rourou od predniho turba, dva kryci plechy na setrvaku (celkem 5 sroubu), starter (3 srouby), kabel „kostru“, snimac otacek, kardan (6imbus sroubu, snad nezarezlichjinak celkem prekerka)… povolis 4 hlůavni matky co drzi prevodovku na motoru, sroub silentbloku podlevym nosnikem a prevodovku vyndas… pak spojku vymenis, vystredis nanekolikrat nasadis predovku zpet (podle toho jak rychle se trevis spojkovou vidlickou do loziska) a vse zase vratis do puvodnihostavu… pokud budes mit popraskanej pritlacak (6imbus sroubu) setrvak tak taky vymenit (7sroubu) at ti tam ta nova lamela chvili vydrzi….. snad sem na nic nezapomnel) 🙂 btw: ty vlastnis biturbo? zname se? budes spojku menit sam? dotazy kdyztak mejl nebo ICQ 312 499 744 … mam ted svoje biturbo skoro do sroubku rozebrany, pac ho uvadim do stavu noveho auta, takze ho znam celkem dobre 😀
DOM:
souhlas az na tu spotrebu, s V6 se da mimo mesto bez nejmensich problemu jezdit do 8,5 litru, kdyz se hodne clovek snazi tak se vejde i do 7,5, kdyz na spotrebu kaslu tak kolem 9,5-10 a kdyz se chci projet tak kolem 13-14… biturbo ma spotrebu o trosku vetsi, ale ne o moc… ale je fakt ze po meste se pod 11 dostava blbe..
Honza ostrava:
mame, jestli ho jeste nemas, tak napis, poslu ti ho na dobirku za postovny a nejakej symbolickej drobak k tomu
alena:
gratuluju, ceka te bud spousta radosti a nebo spousta starosti, podle toho v jakym je tvuj safranek stavu:) manual stoji u renaulta kolem 500kc (teda stal pred nekolika lety, ale oni si ceny meni jak na bezicim pase)
[18]
2. 5. 2008 v 21:36Henkel
Prosímvás nemáte někdo knížku k renaultu safranu V6 biturbo 3.0i qadra jestli víte jak jsou knihy k feliciim apod. vše o opravách a výměnách o postupech díky za každou odpověď mějte se
[19]
9. 5. 2008 v 7:12Havlas
Ahoj také jsem se stal novím majitelem vozu Renault Safrane a hned jsem se do něj zamiloval po několika svezeních má sice hromadu závad jelikož stál 4 roky na dešti a sněhu a to musím ocenit francouzkou kastli nezrezl. Ale chudák papá vodu jde hlava dolů a do moturu V6 se mi moc nechce. Tak zdravím příznivce Safranů mějte se a přeji spoustu ujetých kilometrů.
[20]
9. 5. 2008 v 15:02Tomík
RENAULT Safrane mam půl roku 2,5 121, automat ročník 1997. jízda lepší než nový mercedes c220. Tohle auto je bezvadné. tedy pokud se vám podáří koupit zachovalej kousek tak jako mně 🙂
a touhle cestou prosím majitele Safranů s automatickou převodovkou aby se mi ozvali na mail tomocom@seznam.cz, potřebuji informace v jakých otáčkách má správně automat řadit. Dekuji. :-)))
[21]
11. 5. 2008 v 22:17Havlas
Ahoj neví někdo kde se dá sehnet nějaká dokumentace k safranu 3,0i např. na netu a to nejlépe dílenské příručku v češtině a tak za info předem děkuji
[22]
18. 5. 2008 v 18:12Honza ostrava
Ahoj ten vypínač ještě nemám moc jsem to neřešil ovšem chce to . Takže pokud ještě je k mání a je to on tak ho beru. Dík Honza
[23]
26. 6. 2008 v 19:17Havlas
Ahoj nevíte někdo jaká je normální teplota zahřátého motoru u safrane 3,0v6 Na tom budíku nejsou čísla a nic jen tři čárky
[24]
1. 7. 2008 v 21:56Honza ostrava
To Havlas Pokud není pořád v červeném neřeš . Je to podle termostatu tudíž u někoho je víš a u jiného níž.
[25]
6. 7. 2008 v 8:56Havlas
Jo ale tam není červané pole a vím že je to podle termostatu a vím že pracovní teplota zážehového spalovacího motoru jen 90 až 110stupňů. Kdyby tam bylo nějaké červené pole tak se neptám aje mi to jasné ale ten ukazatel totiž je rozdělen jen na 3 části ale za snahu děkuji
[26]
6. 7. 2008 v 8:58Havlas
Já jsem to otřebovalkvůji tomu že my nejdou ventilátory(urezlo spínací relé) A proto jsem chtěl vědět jestli my spínají tak jak maj ale myslím že při těch 110 by se měly rozbíhat naplno a u 100 na první stupeň
[27]
13. 7. 2008 v 18:42Fery
Ahoj,narazil jsem na vaše stránky a musím uznat názor většiny.Kdo neseděl v safranu,neví o co přišel.Mám už druhého,první byl 2,2 a teď mám 2,5 20V v automatu.Myslím,že postupem doby se ze mě stane veteránista,protože si nedovedu představit,že bych se tohodle auta někdy zbavil.
[28]
25. 7. 2008 v 0:52Štája
Ahoj Fery.tak to jsem na tom oba úplně stejně.taky jsem měl 2,2 a teď mám 2,5 20V r.v 1998 a už si neumim představit jiný auto.Je to nádhera.Jakej jsi měl předtim r.v toho 2,2?
[29]
30. 7. 2008 v 21:03Fery
Ahoj Štájo,nevím to už na 100%, ale myslím že to byl r.v 1983,ještě před tím jsem měl také Renaulta, 25 2,7 l šestiválec.Jezdil jsem kdečím,ale tyhle auta mě dostaly. Jednou jsem měl možnost se svézt Avantaimem,3,0 l šestiválcem.Nádhera.Škoda,že se dostal mezi lidi tak brzo.Podle mě předběhl dobu a dneska se tahle nádherná záď objevuje na kdejakým Seatu..
[30]
9. 9. 2008 v 19:49Fery
Ahoj,potřebuji poradit.Jiř delší dobu pátrám po tom,jestli může být otvírací odkládací box u spolujezdce když je tam erbeg.Nahoře taková varianta je na fotce,ale ještě jsem to nikde neviděl.Díky.P.S. jak se vám líbí nový safrán? Z boku bych hádal passata…
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.