-
Paradox velkých kol
Po třech sezónách s Ibizou SC na továrních litých kolech Stratos s pneumatikami Bridgestone Turanza ER300 o rozměru 215/45 R16 jsem stál před rozhodnutím, jaké letní pneumatiky pořídit. Bridgestony by s přehledem dojely i čtvrtou sezónu, ačkoli už za sebou měly bezmála 40 000 km, jenže v září se chystám do Kalábrie, což obnáší 4 500 km v průběhu dvou týdnů a na třech milimetrech vzorku se mi do toho nechtělo. Po dlouhodobém prohledávání internetových prodejen s pneumatikami a porovnávání cen a parametrů jsem jednoznačně zamítl nové Turanzy. Jejich současné ceny v porovnání s parametry i levnější konkurence neodpovídají realitě. V rozměru 215/45 R16 mne zaujaly jen Toyo za relativně rozumných …
10 komentářů -
Cesta do pekel, nebo autonomní ráj?
„This ain’t no technological breakdown Oh no, this is the road to hell“ Chris Rea „Tohle není žádný technologický průlom Ó ne, to je cesta do pekel“ Zde je dopis všem vynálezcům, zlepšovatelům, vývojářům, vizionářům a sociálním inženýrům. Vzpomínám si, jak jsem coby zhruba pětiletý chlapec sedával doma na kuchyňském kanapi, na kolenou si jako volant držel bílý smaltovaný lavor, v představách měl před sebou jedinou ulici mého města, kterou jsem si dokázal vybavit, a řídil. Dnes je mi o padesát let víc, mám řidičák pro všechny skupiny vozidel, a i když mě už desítky let neživí, pořád se …
2 komentáře
-
Jak vylepšit Corollu?
Zdánlivě nesmyslná otázka, neboť toyota Corolla, globálně nejúspěšnější lidový vůz, by už vlastně měl být dokonalý z výroby. Jenže aby auto mohlo být lidové, musí být relativně levné a aby mohlo být levné, musí být relativně jednoduché. Když jsem si zamýšlenou Corollu prohlížel loni na jaře u prodejce, zarazilo mne, že kapota není z vnitřní strany odhlučněná žádnou izolací. Prostě holé plechy z obou stran. Už tehdy jsem tušil, že to tak nenechám. Hluk je jedním z hlavních viníků únavy. A na rovinu přiznávám, že hluková izolace Corolly je z výroby mizerná. Naštěstí existuje docela levné a efektivní řešení. Žádné doobjednávání originálních výplní za majlant. …
14 komentářů -
Posvátná kráva
Nadělit studentce čtvrtého ročníku gymnázia k narozeninám nový ford Fiesta, to není jen tak ledajaký dar. Nemusí na tom být nic divného, nebo snad špatného, ale jistě to něco signalizuje. Osmnáctiletá dívka s čerstvým řidičským průkazem za volantem představuje v silničním provozu zvýšené riziko prostě proto, že ještě zdaleka není zralá. Neví spoustu věcí o řízení, ani o životě. A její žebříček hodnot zatím není příliš přizpůsobený principům občanské společnosti. Musí se toho ještě mnoho naučit a to nikoli z učebnic. A navíc v situaci, kdy se začíná klubat z vatou vystlaného hnízda do prostředí obývaného občanskou směsicí, jež mnohdy vyrostla v hnízdech o stěnách z tvrdého betonu …
10 komentářů -
Italské prázdniny
Kdo kdy jezdil autem po Itálii, ví své. Proto se nenechá děsit zprávami o výši italských pokut, neboť pokud bude jezdit jako Ital, nikdy žádnou nedostane. A jezdit jako Ital znamená brát dopravní značení a pravidla silničního provozu nikoli jako dogma, nýbrž coby doporučení laskavé italské matky. Jako bývalý řidič profesionál jsem si zvykl dávat pozor na ostatní víc, než na cokoli jiného. Řízení v silničním provozu není žádná zábava. Zvlášť, když máte denně urazit pět set až osm set kilometrů, jako já na třídenní cestě do Kalábrie. Italský venkov na dohled od Sicílie jsme letos navštívili popáté a je …
8 komentářů -
O designu Škoda mluvit
Je to úzké, vysoké, dlouhé, drahé a má to tři válce. Co je to? Škoda Rapid! Design je umění. Opravdový designér je člověk, který má nejen nadání tvořit, ale má také cit pro techniku. Takže je rovněž poloviční inženýr. Řeč je o automobilech a tedy těch, kdo je tvoří. Odjakživa považuji design škodovek za jejich slabou stránku. Uvědomovali si to kdysi i ředitelé AZNP Mladá Boleslav a tak svěřili tvary vznikajícího nového vozu pod názvem Favorit proslulému italskému designérskému studiu Bertone. Bohužel, navržené tvary nebyli schopni vyrobit, a tak vznikl koncept „krabice“, který se tak úspěšně reinkarnuje v podobě …
25 komentářů -
Downsizing is down
V příloze serveru Euro.cz pod názvem Autobible napsal pan Lukáš Dittrich takřka oslavný článek na tříválec 1.0 TSI instalovaný ve Škodě Octavia pod názvem: Co byste měli vědět o motoru 1.0 TSI, než začnete nadávat na litrovou Octavii Tímto si dovoluji s ním polemizovat. Vážený pane Dittrichu, řeknu Vám, kde udělali „soudruzi z NDR“ chybu. Evropští regulátoři budou možná s technickými finesami made in VW spokojení, méně spokojený je a bude spotřebitel, který za velké peníze dostane malý motor s vysokou spotřebou, neboť taková v reálném provozu u těchto TSI motorů totiž je. Najezdil jsem s motorem 1.2 l TSI 77 kW v Seatu Ibiza …
20 komentářů -
Spalovákům zmar!
Český mediální diskurz začíná ovládat nový narativ. Uprchlická krize je zdárně zažehnána, je zapotřebí mobilizovat proti novému nepříteli. Tím je spalovací motor. Jistá Jana Poncarová je autorkou článku s děsivým titulkem: „Elektřina drtí ostatní pohonné hmoty, jízda může být několikanásobně levnější“, viz FinExpert na portálu E15.cz. Nový francouzský prezident Emmanuel Macron se nechal slyšet, že Francie zakáže prodej aut se spalovacími motory v roce 2040. Přičemž se právě píše rok 2017. V euforii z náhle získané moci přišel o rozum? Nebo mu to poradila jeho paní učitelka, co si ji vzal za ženu? Je známo, že starší dámy se …
5 komentářů -
Toyota Corolla Active Trend+ 1.6 Valvematic
Je velmi uklidňující zjistit, že na světě jsou stále klasická, poctivá auta s klasickým, poctivým motorem a celkovým pojetím, jaké představuje tří prostorový sedan. Náhle máte pocit, že je všechno v pořádku. Že všechno to šílení po výkonu, podvádění s emisemi a snižování objemů a počtu válců, byla jen další epizoda satirického seriálu The Simpsons. Protože ruku na srdce – to, co doopravdy potřebujete, je pohodlí, spolehlivost a jistota. Potřebujete mít ve svého motorového partnera důvěru. Když jsem se svému třicetiletému synovi po telefonu zmínil, že si kupuju Corollu, začal se smát jako blázen. A pak se mě na vysvětlenou zeptal, jestli si pamatuju, …
10 komentářů -
Tesla by mohla být nejvýznamnějším výrobcem aut na světě, tvrdí analytik
Mohla by se Tesla Motors stát světově nevýznamnější automobilkou? Adam Jonas, analytik Morgan Stanley Research publikuje toto tvrzení v poslední zprávě pro investory. „Necelé dva roky po uvedení vozu Model S na trh se Tesla Motors posunula z role nováčka do diskutabilní pozice nejvýznamnější automobilky na světě. Neděláme si legraci,“ napsal Jonas. „Tesla se rovněž profiluje jako symbolická síla v americkém úsilí zvýšit podíl své technologicky špičkové výroby.“ Důvody jsou následující: Dodavateli auto komponentů původně přehlížená automobilka z Palo Alto se vypracovala z ničeho do pozice hrdiny světového formátu. Jonas nedávno večeřel s výše postaveným řídícím pracovníkem jednoho z hlavních dodavatelů Tesly. Řeč se vedla o tom, …
8 komentářů -
Elon Musk, muž z budoucnosti
Elon Musk vládne podnikatelskému území epických rozměrů: V Tesla Motors jako generální ředitel s andělskou tváří nás chce odvyknout fosilním palivům svými elektrickými auty pro všechny, se svou SolarCity předvídá solární panely pokrývající miliony střech, a zatímco se prosperita těchto dvou firem rozprostírá nad seznamem sto padesáti nejlepších technologických společností sídlících v Silicon Valley, naposled zveřejněném v novinách SV150, Musk pokládá základy největší továrny na baterie na světě. A aby toho nebylo málo, tento dvaačtyřicetiletý zachránce matičky Země, inženýr velkých snů, obrací svůj zrak k velké nebeské prémii – k Marsu. Musk věří ve využití raket s vícenásobným použitím, které …
3 komentáře -
Tesla Motors najímá americké veterány
Tesla Motors, automobilka, jež má za cíl masové rozšíření elektromobilů, má nyní další bohulibý záměr – chce se stát největším americkým zaměstnavatelem pro armádní veterány. „Chceme, aby nás veteránská komunita chápala jako skvělou příležitost pro uplatnění na trhu práce,“ říká vicepresident Tesly pro lidské zdroje, Amnon Geshuri. „Veteráni jsou pro Teslu bohatým zdrojem talentů a to nás nemůže nezajímat.“ Počet zaměstnanců Tesly prudce roste s rostoucí produkcí Modelu S, blížícím se spuštěním výroby SUV Model X a otvíráním nových zámořských trhů. Společnost má nyní více než 6 000 zaměstnanců, přičemž asi 300, nebo zhruba pět procent, jsou veteráni, včetně manažera …
Napsat komentář